ShippingWatch

Ugebrev: Norden klarer sig fornuftigt i frygteligt marked

Mens flere store konkurrenter som STX Pan Ocean og græske Excel Maritime er i dyb krise, er danske Norden i god form, skriver Aktieugebrevet.

De store tørlastrederier har styrtblødt i 2012 og i starten af 2013, men danske Norden er i god form. Det skriver Aktieugebrevet.

"Der er tabt milliarder af dollar i både mistet indtjening og faldende skibsværdier. Starten af 2013 var katastrofal for de fleste tørlastrederier med de laveste rater og skibsværdier i de sidste 25 år," noterer ugebrevet.

Tidligere gik det store koreanske tørlastrederi Korea Line i betalingsstandsning for derefter at blive rekonstrueret, og i den seneste uge er et andet stort koreansk rederi, STX Pan Ocean, gået i betalingsstandsning. Det græskbaseret Excel er på samme vej, og en lang række mindre tørlasterederier er allerede bukket helt under.

"Det eneste tørlastrederi, der har klaret sig fornuftigt gennem krisen, er D/S Norden. CEO Carsten Mortensen har igen og igen vist, at D/S Nordens forretningsmodel (få egne skibe, købsoptioner på indchartret tonnage og lange lastekontrakter) har kunnet klare sig gennem krisen, og kassebeholdningen i D/S Norden er stadig forholdsvis intakt, på trods af, at der er investeret i hovedsageligt produkttankskibe, og der i 2013 forventes et negativt cash flow på ca. 500 mio. kr.," skriver ugebrevet.

Fearnley: Koreansk kollaps kan koste bulkredere dyrt  

Alligevel er D/S Norden i god form, og, selv om bundlinjen forventes at falde markant for 2013, ventes EBIT for 2013 ”kun” at blive negativt på ca. 250-300 mio., men alligevel en markant forbedring af resultatet fra 2012.

Når Aktieugebrevet ser forholdsvis positivt på D/S Norden på længere sigt, skyldes det den trods alt marginalt forbedrede verdensøkonomi.

"Selv om Verdensbanken har nedjusteret den globale vækstprognose til 2,2 pct. for 2013, så ventes det, at efterspørgslen efter tørlasttonnage stiger med 6 pct. Den underliggende efterspørgsel efter jernmalm, kul, korn, tømmer, gødning, sukker, soya, alumina, scrapjern osv. er stadig markant - ikke mindst i vækstøkonomierne med Kina i spidsen," konstaterer ugebrevet.

RITZAU FINANS

Ex-Torm-ejer vil indgive konkursbegæring efter milliardtab 

Raterne i tørlast på vej ud af mørket  

 

 

Mere fra ShippingWatch

Euronav taber 71 mio dollar i første kvartal

Euronav har ligesom konkurrenterne fået en svær start på 2021. Underskuddet for første kvartal lander på 71 mio. dollar. Et svagt marked er fortsat ind i andet kvartal ifølge topchef.

EU er klar med bolværk mod kinesisk statsstøtte

Efter blandt andet flere kinesiske opkøb i europæiske havne gennem de senere år, spiller EU-Kommissionen nu ud med et instrument, der skal sikre, at udenlandsk statsstøtte ikke går ind og undergraver konkurrencen for europæiske virksomheder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs