Raterne for tørlast vil blive bedre og løfte sig fra de uholdbare niveauer i takt med, at overkapaciteten af skibe aftager og efterspørgslen efter asiatiske eksportvarer stiger og den amerikanske økonomi forbedrer sig. Det vurderer Deutsche Bank ifølge Bloomberg.
Cargill afviser at blive permanent skibsreder
"Det vil i virkeligheden blive drevet af en massiv nedgang i flådevæksten i indeværende år, næste år og året efter igen," siger Michael Lewis, managing director og global head of commodities research i Deutsche Bank, på et møde i Singapore tirsdag:
"Det understøttes også af, at væksten i den asiatiske eksport er på vej op godt hjulpet af den amerikanske økonomi samt den kendsgerning, at fragtraterne er på niveau, vi ikke mener er holdbare."
Weco Group opbygger bulk-rederi
Mens der er generelle bekymringer over, at udviklingen i kinesisk økonomi bærer en stor del af ansvaret for de faldende rater, er der også på dette punkt lys forude ifølge Michael Lewis.
Den globale udvikling i tørlastflåden forventes at stige 7,4 procent i 2013 og 4,1 procent i 2014 ifølge mæglervirksomheden Clarkson.
Norden vil købe flere økoskibe
Danske ex-chefer i d'Amico bag nyt bulkrederi