Analyse: Her er redernes bidrag til græsk økonomi
Græske skibsrederes direkte økonomiske bidrag eller mangel på samme i form af skatter til Grækenlands statskasse er indgået i den offentlige symptombehandling i kølvandets på landets økonomiske kollaps, men siden har forskellige analyser forsøgt at dokumentere søfartens store betydning i landet.
I en ny undersøgelse fra Boston Consulting Group (BCG) offentliggjort mandag i Athen tegnes et noget andet billede af landets maritime industri. Ifølge analysen står shipping for13,5 mia euro om året svarende til 7,3 procent af Grækenlands BNP. Det skriver græske ekathimerini.com.
Græsk rederiforening truer medlemmer med skatte-gabestok
Græsk shippings direkte bidrag vurderes at nå 7,6 mia. euro mod slutningen af 2013, hvoraf den oceangående skibsfart udgør 6,5 mia. euro, mens den kystnære søfart udgør ca. 1 mia. euro. Ca. halvdelen udgøres af lønninger, mens rederne bruger ca. to mia euro årligt på brændstof og smøreolie til græske skibe.
![](https://photos.watchmedier.dk/OQZL8howxsAY_917UpPpJ8KcSOXNZH0LnigywWeDZGc/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle4795942.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2FShipping-normal.jpg)
Desuden bidrager den gruppe af shipping-relaterede selskaber inden for service og produkter med ca. 2,3 mia. euro til landets økonomi, viser undersøgelsen fra Boston Consulting Group, der er udarbejdet efter, at landets shippingindustri har været i tæt dialog med regeringen om, at rederne frivilligt øger betalingerne til landets slunkne statskasse.
Græsk shipping kæmper for flere græske flag
Grækenland har verdens største og fortsat voksende handelsflåde, der også kontrolleres af nogle af landets mest velhavende personer. Græsk søfart har bl.a. været kritiseret for udbredt brug af skattely og udflagning.
Grækenlands handelsflåde uberørt af krisen
Græsk skibsreder fængslet på korruptions-anklager
Græske skibsredere trak milliarder ud af Cypern