En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
20.09.2013kl. 07.58

Unifeeder-opkøb skaber europæisk storspiller

Nordeuropas i forvejen største feederoperatør Unifeeder køber sig ind i Middelhavet med overtagelsen af United Feeder Services (UFS) og skaber det største paneuropæiske feederselskab.
af OLE ANDERSEN

Det kapitalfondsejede Unifeeder med hovedsæde i Århus har opkøbt United Feeder Services (UFS) og skaber dermed den største paneuropæiske feederoperatør. Det oplyser de to selskaber i en fælles meddelelse.

Tilsammen vil selskaberne opnå betydelige stordriftsfordele ved at kombinere operationer og services, siger Jesper Kristensen, CEO i Unifeeder, selvom de i forvejen store feederoperatører hver især fortsætter som selvstændige selskaber.

United Feeder Services (UFS), der er et resultat af en fusion i 1999 af tre feederselskaber koncentreret i Middelhavet, forventes ifølge egne oplysninger at transportere 900.000 teu i 2013. Selskabet opererer omkring 40 feederskibe mellem 400-1700 teu og kalder i alt 45 havne i Middelhavet, Nordeuropa og Sortehavet. Unifeeders har tidligere oplyst sin strategiske målsætning om tre mio. teu i 2015.

Seago Line: Europæisk short-sea på en knivsæg 

"Begge selskaber har en stærk historie, og sammen vil vi kunne forbedre vores services i et marked, hvor kundernes krav er voksende. Samtidig opnår vi stordriftsfordele, der er nøglen til vores fremtidige konkurrenceevne, og denne transaktion flugter helt med Unifeeders strategiske ambitioner om at levere den bedste feeder- og shortsea-service," siger Jesper Kristensen, Unifeeder.

Foto: Unifeeder
Foto: Unifeeder
 

I de seneste år har mindre feederoperatører mærket, at de store oceangående rederier som bl.a. Maersk Line (Seago) og MSC, verdens to største containerrederier, i stigende omfang selv driver feedertrafik, ikke mindst i Østersøen og det baltiske område.

United Feeder Services har i kraft af fusionen tilbage i 1999 etableret et betydeligt netværk i navnlig Middelhavet, men samlet fra den iberiske halvø til Sortehavet, siger formanden for selskabet Cecilia Batistello-Eckelmann, der understreger, at selskabet bringer betydelig erfaring og viden ind i samarbejdet med Unifeeder.

Unifeeder er løbet fra konkurrenterne  

Store containerrederier som det Maersk-ejede Seago Line, franske CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd har i stigende omfang fokuseret på feedertrafikken i Østersøen og de nordiske farvande.

Franske CMA CGM har i løbet af 2013 føjet Stockholm og Breivik i Norge til sit feedernetværk. Og tyske Hapag-Lloyd har i år lanceret sin nye feederservice, der forbinder Hamborg med havne i Finland og den Botniske Bugt.

MSC lancerer ny nordeuropæsk feederservice 

En række andre rederier i den såkaldte G6-alliance har på det seneste også etableret nye feederservices i det baltiske område. G6-alliancen omfatter APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha og OOCL.

 

Kapitalfonden Nordic Capital opkøbte Unifeeder i foråret 2013 fra en anden kapitalfond Montagu Private Equity. Nordic Capital var indtil da ny i shipping. Fonden ejer i Danmark blandt andet Bladt Industries, der er leverandør til offshoreindustrien inden for især fundamenter til havvindmøller samt olie og gas.

Unifeeder blev etableret i Danmark i 1977 og blev drevet af ejerne frem til 2007, da selskabet blev solgt til Montagu.

De syv største feederoperatører i Nordeuropa er ifølge en tidligere opgørelse fra analysehuset Alphaliner (September 2012, red.) Unifeeder, Team Lines, BG Freight, Containerships, X-Press Feeders, Eucon, North Sea C.L. og TransAtlantic AB.

Nordic Capital køber Unifeeder 

Unifeeder åbner ny service mellem Frankrig og Rusland


Store rederier slås om skandinavisk feedertrafik  

Ny ejer af Unifeeder er ny i shipping 

 

Relaterede artikler:

  • Nordic Capital køber Unifeeder

  • Unifeeder åbner ny service mellem Frankrig og Rusland

  • Store rederier slås om skandinavisk feedertrafik

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge