Unifeeder-opkøb skaber europæisk storspiller

Nordeuropas i forvejen største feederoperatør Unifeeder køber sig ind i Middelhavet med overtagelsen af United Feeder Services (UFS) og skaber det største paneuropæiske feederselskab.

Det kapitalfondsejede Unifeeder med hovedsæde i Århus har opkøbt United Feeder Services (UFS) og skaber dermed den største paneuropæiske feederoperatør. Det oplyser de to selskaber i en fælles meddelelse.

Tilsammen vil selskaberne opnå betydelige stordriftsfordele ved at kombinere operationer og services, siger Jesper Kristensen, CEO i Unifeeder, selvom de i forvejen store feederoperatører hver især fortsætter som selvstændige selskaber.

United Feeder Services (UFS), der er et resultat af en fusion i 1999 af tre feederselskaber koncentreret i Middelhavet, forventes ifølge egne oplysninger at transportere 900.000 teu i 2013. Selskabet opererer omkring 40 feederskibe mellem 400-1700 teu og kalder i alt 45 havne i Middelhavet, Nordeuropa og Sortehavet. Unifeeders har tidligere oplyst sin strategiske målsætning om tre mio. teu i 2015.

Seago Line: Europæisk short-sea på en knivsæg 

"Begge selskaber har en stærk historie, og sammen vil vi kunne forbedre vores services i et marked, hvor kundernes krav er voksende. Samtidig opnår vi stordriftsfordele, der er nøglen til vores fremtidige konkurrenceevne, og denne transaktion flugter helt med Unifeeders strategiske ambitioner om at levere den bedste feeder- og shortsea-service," siger Jesper Kristensen, Unifeeder.

Foto: Unifeeder
Foto: Unifeeder

I de seneste år har mindre feederoperatører mærket, at de store oceangående rederier som bl.a. Maersk Line (Seago) og MSC, verdens to største containerrederier, i stigende omfang selv driver feedertrafik, ikke mindst i Østersøen og det baltiske område.

United Feeder Services har i kraft af fusionen tilbage i 1999 etableret et betydeligt netværk i navnlig Middelhavet, men samlet fra den iberiske halvø til Sortehavet, siger formanden for selskabet Cecilia Batistello-Eckelmann, der understreger, at selskabet bringer betydelig erfaring og viden ind i samarbejdet med Unifeeder.

Unifeeder er løbet fra konkurrenterne  

Store containerrederier som det Maersk-ejede Seago Line, franske CMA CGM og tyske Hapag-Lloyd har i stigende omfang fokuseret på feedertrafikken i Østersøen og de nordiske farvande.

Franske CMA CGM har i løbet af 2013 føjet Stockholm og Breivik i Norge til sit feedernetværk. Og tyske Hapag-Lloyd har i år lanceret sin nye feederservice, der forbinder Hamborg med havne i Finland og den Botniske Bugt.

MSC lancerer ny nordeuropæsk feederservice 

En række andre rederier i den såkaldte G6-alliance har på det seneste også etableret nye feederservices i det baltiske område. G6-alliancen omfatter APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha og OOCL.

Kapitalfonden Nordic Capital opkøbte Unifeeder i foråret 2013 fra en anden kapitalfond Montagu Private Equity. Nordic Capital var indtil da ny i shipping. Fonden ejer i Danmark blandt andet Bladt Industries, der er leverandør til offshoreindustrien inden for især fundamenter til havvindmøller samt olie og gas.

Unifeeder blev etableret i Danmark i 1977 og blev drevet af ejerne frem til 2007, da selskabet blev solgt til Montagu.

De syv største feederoperatører i Nordeuropa er ifølge en tidligere opgørelse fra analysehuset Alphaliner (September 2012, red.) Unifeeder, Team Lines, BG Freight, Containerships, X-Press Feeders, Eucon, North Sea C.L. og TransAtlantic AB.

Nordic Capital køber Unifeeder 

Unifeeder åbner ny service mellem Frankrig og Rusland


Store rederier slås om skandinavisk feedertrafik  

Ny ejer af Unifeeder er ny i shipping 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også