En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
05.04.2013kl. 10.06

Ny ejer af Unifeeder er ny i shipping

Kapitalfonden Nordic Capital, der blandt andet ejer Bladt Industries, stålleverandøren til primært offshoreindustrien, bevæger sig med købet af Unifeeder for første gang ind i shipping.
Foto: Unifeeder
AF OLE ANDERSEN OG KATRINE GRØNVALD RAUN

Den nye ejer af Unifeeder, kapitalfonden Nordic Capital, er ny i shipping. Fonden er geografisk fokuseret på den nordiske region og Tyskland med hovedvægt på fortrinsvis store og mellemstore virksomheder.

Nordic Capital ejer i Danmark blandt andet Bladt Industries, der er leverandør til offshoreindustrien inden for især fundamenter til havvindmøller samt olie og gas.

Nordic Capital køber Unifeeder 

Unifeeder har siden 2007 været ejet af en anden kapitalfond,  Montagu Private Equity.

I februar i år blev det kendt, at fonden havde sat feederrederiet til salg for et beløb på mellem 2-3 mia. kroner, men disse oplysninger har ikke været bekræftet. Meddelelsen fredag om Nordic Capitals køb af Unifeeder indeholder ingen detaljer om pris og heller ikke baggrund for handlen.

Købet af Unifeeder er ifølge Søren Nørbjerg, partner i Advizer, der rådgiver i køb og salg af virksomheder, ikke overraskende, selvom andre interessenter set med hans øjne også kunne være løbet med aftalen. Nordic Capital har ingen rederier i porteføjen, men det spiller ikke den store rolle, vurderer han over for ShippingWatch:

"Det er da altid en fordel at have erfaring, men det er helt givet, at Nordic Capital ser en mulighed og har en plan for at videreudvikle virksomheden. Når de køber ind, så har de industrielle rådgivere inde over og sætter en stærk bestyrelse, som er dem, der skal drive fonden. Så de starter helt sikkert ikke udvidende op som en ny dreng i klassen," siger han.

MSC lancerer ny nordeuropæsk feederservice 

At gå fra en fond til en anden, som Unifeeder gør, skaber som regel ikke den store forandringsproces med sig, fortæller Søren Nørbjerg. Den største forandring for Unifeeder bliver i højere grad, at man nu igen kan forfølge strategiske planer.

"Det er klart, at hvis Muntagu det sidste års tid har været i en salgsproces, så er det rart for Unifeeder at få det overstået, for i den periode kan det godt være lidt svært at drive virksomheden, fordi man ved, at nuværende ejer skal have solgt. Så mere strategiske tiltag som opkøb og andet bliver lidt handlingslammet af, at man er under en salgsproces," siger han og fortsætter:

"Nu er der afklaring på det, og at det er en ny fond, det tror jeg, at virksomheden betragter som meget positivt."

Unifeeder står distancen

Unifeeder varetager intraeuropæisk containerfragt for store industrivirksomheder og håndterede sidste år to millioner containere og anløb over 8000 gange i mere end 40 forskellige havne.

Montagus salg af  Unifeeder til en anden kapitalfond kommer næppe som den store overraskelse i branchen. Og netop Nordic Capital har trods sit fravær i shipping været udpeget som en mulig køber.

Unifeeder: Vi er gearet til yderligere konsolidering 

Trods hård konkurrence fra store ocean-gående rederier som bl.a. Maersk Line, Hapag-Lloyd, MSC og CMA CGM, der udvider deres egne feederruter også i Østersø-området og i den nordiske region, synes Unifeeder at stå distancen og mere til.

 

Med opkøbet af irske Feederlink i august 2012 lagde Unifeeder yderligere afstand til sine nærmeste feederspecialister på det nordeuropæiske marked.

Alphaliner konstaterede sidste efterår, at Unifeeder klart er Nordeuropas største feederoperatør i forhold til sine nærmeste konkurrenter som Team Lines, BG Freight, Containerships og X-Press Feeders.

Unifeeder opererer med overtagelsen af Feederlink & Trading BV ca. 40.000 teu. Til sammenligning opererer Team Lines som næststørste feederoperatør i Nordeuropa ca. 12.000 teu. Et opkøb, der ifølge tidligere udtalelser fra Unifeeders CEO Jesper Kristensen næppe bliver det sidste. Rederiet vil fortsætte med at se på mulighederne for en "nødvendig" konsolidering, som det blev udtrykt.

ifølge Alphaliner gør Feederlink det muligt for Unifeeder at styrke sin position i forhold til Benelux og den den britiske østkyst. Feederlink er positioneret på det britiske marked med jævnlige services fra Rotterdam og Felixstowe til UK East Coast. Unifeeder gik ind i Feederlinks område tilbage i 2010.

Unifeeder blev etableret i Danmark i 1977 og blev drevet af ejerne frem til 2007, da selskabet blev solgt til den britisk-baserede kapitalfond Montagu.

De syv største feederoperatører i Nordeuropa er Unifeeder, Team Lines, BG Freight, Containerships, X-Press Feeders, Eucon, North Sea C.L. og TransAtlantic AB.

Store rederier slås om skandinavisk feedertrafik  

Kapitalfond står som bedste bud på køber af Unifeeder   

Unifeeder er løbet fra konkurrenterne  

Relaterede artikler:

  • Store rederier slås om skandinavisk feedertrafik

    For abonnenter

  • Kapitalfond står som bedste bud på køber af Unifeeder

    For abonnenter

  • Unifeeder er løbet fra konkurrenterne

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Læs også

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

Ocean Network Express blev hårdt ramt af fragtraternes nedtur i slutningen af sidste år. Især faldet i spotraterne på de vigtige ruter fra Asien til USA og Europa sænkede selskabets omsætning og overskud.

For abonnenter

Photo: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge