ShippingWatch

Politisk flertal for pirat-indsats ved Vestafrika

Der er et politisk flertal på Christiansborg for dansk deltagelse i en aktion mod pirateri ud for Vestafrika, gerne i forbindelse med en opbyggende indsats i området. Men EU-forbeholdet kan blive en forhindring, påpeger de borgerlige.

Et flertal blandt de politiske partier på Christiansborg mener, at Danmark skal være med i en indsats mod pirateri ved Vestafrika, ligesom Danmark har deltaget i den internationale aktion ved Somalia.

Pirateriet ud for Vestafrika er optrappet voldsomt de seneste måneder, og derfor mener partierne, at Danmark skal være med til at sikre skibsfarten, om nødvendigt med militær deltagelse, men også gerne gennem en opbyggende indsats for at sikre en bedre økonomisk udvikling i landene omkring Guinea-Bugten.

Vestafrika er det nye paradis for pirater 

”Vi er meget positive over for en sådan aktion, der selvfølgelig skal stå på to ben, ligesom vi så det ved Somalia. Vi skal selvfølgelig ikke bare ind og jagte pirater, vi skal være med i en koalition, hvor vi går ind med støtte til at oparbejde en infrastruktur, så vi kan skabe et levegrundlag for befolkningerne,” siger forsvarsordfører Bjarne Laustsen (S) til ShippingWatch.

Foto: IMO
Foto: IMO
 

Den europæiske rederiforening, ECSA, appellerede for nylig til EU om at iværksætte en indsats mod pirateri ud for Vestafrika, og det er opfordringer herfra, partierne reagerer på nu.

”Danmark skal selvfølgelig ind og hjælpe med infrastruktur og opbyggende arbejde,” lyder det fra forsvarsordfører Jonas Dahl (SF), der samtidig anerkender behovet for en aktion med Danmark som deltager.

Hvornår må vagter skyde mennesker på åbent hav? 

Flere af de politiske partier efterlyser mere information fra de danske skibsredere for at kunne vurdere omfanget af en dansk deltagelse og beder derfor Danmarks Rederiforening komme på banen. De borgerlige ordførere på forsvarsområdet, Troels Lund Poulsen (V) og Lene Espersen (K), bakker ligeledes begge op om et dansk engagement, men peger samtidig på, at det danske EU-forbehold kan hindre en deltagelse i en militær EU-indsats:

"Vi vil meget gerne være med i en eventuel EU-aktion ved Vestafrika. Men det store problem er det danske EU-forbehold. Det er ærgerligt, at vi ikke kan gå ind og hjælpe EU med at løfte en opgave som denne, på et område hvor Danmark har stor interesse og erfaring,” lyder det fra Lene Espersen.

IEA: Afrika bliver den store taber  

Selvom NATO-aktionen Ocean Shield ud for Somalia nævnes som et succeseksempel, er der dog bred enighed om, at situationen i Vestafrika er anderledes og væsentlig mere krævende. Aktionen i Aden-bugten er koncentreret om et enkelt land, og de skibe, der skal beskyttes, er på gennemfart, mange af dem mellem Asien og Europa.

En aktion ved Vestafrika involverer en række lande, og der er tale om skibe, der skal ind til de afrikanske havne. Det gør det f.eks. også sværere at blive enig om et regelsæt for at have vagter ombord på skibene.

Europas redere anmoder EU om piratstøtte i Vestafrika 

Politikere vil bekæmpe pirater ved Vestafrika 

Pirat-vagthund advarer mod Guinea-golfen 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs