En del af Watch Medier

ShippingWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
17.07.2013kl. 09.35

Politikere vil bekæmpe pirater ved Vestafrika

Flere politikere bakker op om en styrket piratindsats ved Vestafrika. "Hvis rederiforeningen ønsker en dansk tilstedeværelse ud for Vestafrika, så vil vi støtte det," siger udenrigsordfører Søren Espersen (DF).
Foto: IMO
af KATRINE GRØNVALD RAUN

Tirsdag blev et tankskib ejet af tyrkiske Geden Lines kapret af pirater ud for Gabon på den vestafrikanske kyst. Angrebet skete dagen efter, at International Maritime Bureau (IMB) i en rapport advarede om udviklingen i pirateri i Guinea-bugten og to uger før, det europæiske rederforbund planlægger at sende en samlet appel af sted mod EU og FN om at styrke beredskabet ved Vestafrika.

En indsats, som flere danske politikere bakker op om. Dansk Folkepartis Søren Espersen, udenrigspolitisk ordfører, understreger, at han ikke er interesseret i en EU-aktion, men gerne vil samarbejde med andre EU-lande om en indsats:

"Det er en af Søværnets allervigtigste opgaver at bekæmpe pirateri. Så hvis rederiforeningen ønsker en dansk tilstedeværelse ud for Vestafrika, så vil vi støtte det varmt og også stille det som forslag i forsvarskredsen," siger han til ShippingWatch.

Også Bjarne Laustsen, forsvarsordfører hos Socialdemokraterne, bakker op om en øget indsats og peger på Danmarks store rolle som søfartsnation:

"Så skal vi også sikre, at trafikken på verdenshavene kan foregå trygt og godt. Både med hensyn til besætning og last. Derfor synes jeg, at vi skylder erhvervet at være sammen med andre, løse den opgave og lave noget lignende som Ocean Shield (en Nato-operation til at beskytte den civile skibsfart, red.), som vi har deltaget i med stor succes," siger han med henblik på indsatsen på den afrikanske østkyst og særligt ud for Somalia.

Vestafrika er det nye paradis for pirater 

Indsatsen skal dog gå på to ben, så man samtidig er med til at udvikle landene og sikre et levegrundlag for befolkningerne, så de ikke bliver tvunget ud i pirateri, understreger Bjarne Laustsen.

Først internationalt fokus

Indtil videre fokuserer Danmarks Rederiforening på en koordineret international indsats, fortæller vicedirektør Jan Fritz Hansen, der samtidig er formand for piratkomiteen i den europæiske rederiforening, ECSA. Han regner med, at foreningen om en 14 dages tid vil være klar til at sende et opråb af sted mod Bruxelles og FN, så der kan komme et øget fokus på Vestafrika.

Henvendelsen er altså i første omgang ikke rettet mod de enkelte regeringer, men området er vigtigt for Danmark, der ifølge Jan Fritz Hansen har en omsætning på fem mia. kr. i landene, hvor der altid er omkring 30 danske skibe til stede.

"Det er klart, at når der kommer en international tilgang til det og forhåbentlig også en international beslutning om at gøre noget dernede, så håber jeg da, at man fra dansk side vil se på, hvordan man kan bidrage," siger han.

"For vi synes, at udviklingen er uacceptabel i Vestafrika, og vi mener, at det internationale samfund skal begynde at gøre beredskabsplanerne klar, for der bliver brug for militær støtte for at hjælpe de lokale stater, som har svært ved at kontrollere de her kriminelle."

Europæiske rederier kræver EU-flåde til Vestafrika 

Pirat-vagthund advarer mod Guinea-golfen

Piratbekæmpelseskode på vej i Vestafrika

Relaterede artikler:

  • Foto: IMO

    Europæiske rederier kræver EU-flåde til Vestafrika

  • Foto: Harry J. Storms, AP

    Pirat-vagthund advarer mod Guinea-golfen

  • Foto: IMO

    Piratbekæmpelseskode på vej i Vestafrika

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • People and Operations Partner

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge