Europas redere anmoder EU om piratstøtte i Vestafrika
De europæiske rederier har nu formelt henvendt sig til EU med en appel om støtte i håb om at komme det voksende pirateri ud for Vestafrika til livs.
AF OLE ANDERSEN
Den europæiske rederiforening retter nu en formel henvendelse til EU for at få politisk støtte til at komme det tiltagende pirateri ud for Vestafrika til livs.
Allerede før sommerferien bebudede vicedirektør i Danmarks Rederiforening og formand for de europæiske rederes piratkomite, Jan Fritz Hansen, over for ShippingWatch og efter et møde i i den europæiske rederiforening ECSA i Bruxelles, at situationen ved Vestafrika var så uholdbar og piratindsatsen så splittet, at de europæiske rederier ville bede EU om at stå i spidsen for en koordineret aktion.
Militær tilstedeværelse
Militær tilstedeværelse i de internationale farvande, egentlig beskyttelse fra de nationale, vestafrikanske hære, kystvagter og politi og tilladelse til bevæbnede vagter om bord i de berørte nationale farvande er nogle af de konkrete punkter, som ECSA nu kræver EU’s hjælp til at virkeliggøre for at styrke sikkerheden for handelsskibe i Guinea-golfen, hvor pirateri og væbnede sørøverier er blevet en stor udfordring.
”EU’s rederier kan ikke løse situationen selv og beder om øjeblikkelig og konkret handling fra EU og dets medlemslande,” står der i henvendelsen fra ECSA til EU-institutionerne, som er offentliggjort på Danmarks Rederiforenings hjemmeside.
Mens den massive indsats ud for Østafrika, blandt andet fra EU, har båret frugt, er situationen en anden ud for Nigeria og andre vestafrikanske lande. Det påvirker rederierne og deres ansatte men også den økonomiske aktivitet i Vestafrika.
Pres på Vestafrika
ECSA opfordrer derfor EU til at lægge pres på landene i Vestafrika samt at yde økonomisk støtte til at opbygge den nødvendige militære kapacitet for at højne sikkerheden i de territoriale farvande, hvor de fleste plyndringer sker. Det internationale samfund bør desuden i højere grad sikre handelsskibe og de søfarende i de internationale farvande i regionen, hvor risikoen for angreb også er til stede, mener de europæiske redere.
En anden udfordring i Vestafrika er, at handelsskibene ikke kan gøre brug af bevæbnede vagter uden tilladelse fra de enkelte lande. Lokale vagter og sikkerhedsfartøjer har ofte ikke den nødvendige kvalitet og pålidelighed, og ECSA opfordrer EU og dets medlemslande til dialog med de relevante afrikanske lande om muligheden for at anvende internationale, veluddannede vagter om bord på skibene, når rederierne finder det nødvendigt.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.