ShippingWatch

Europas redere anmoder EU om piratstøtte i Vestafrika

De europæiske rederier har nu formelt henvendt sig til EU med en appel om støtte i håb om at komme det voksende pirateri ud for Vestafrika til livs.

Foto: IMO

Den europæiske rederiforening retter nu en formel henvendelse til EU for at få politisk støtte til at komme det tiltagende pirateri ud for Vestafrika til livs.

Allerede før sommerferien bebudede vicedirektør i Danmarks Rederiforening og formand for de europæiske rederes piratkomite, Jan Fritz Hansen, over for ShippingWatch og efter et møde i i den europæiske rederiforening ECSA i Bruxelles, at situationen ved Vestafrika var så uholdbar og piratindsatsen så splittet, at de europæiske rederier ville bede EU om at stå i spidsen for en koordineret aktion.

Militær tilstedeværelse

Militær tilstedeværelse i de internationale farvande, egentlig beskyttelse fra de nationale, vestafrikanske hære, kystvagter og politi og tilladelse til bevæbnede vagter om bord i de berørte nationale farvande er nogle af de konkrete punkter, som ECSA nu kræver EU’s hjælp til at virkeliggøre for at styrke sikkerheden for handelsskibe i Guinea-golfen, hvor pirateri og væbnede sørøverier er blevet en stor udfordring.

Europæiske rederier kræver EU-flåde til Vestafrika 

”EU’s rederier kan ikke løse situationen selv og beder om øjeblikkelig og konkret handling fra EU og dets medlemslande,” står der i henvendelsen fra ECSA til EU-institutionerne, som er offentliggjort på Danmarks Rederiforenings hjemmeside.

 

Mens den massive indsats ud for Østafrika, blandt andet fra EU, har båret frugt, er situationen en anden ud for Nigeria og andre vestafrikanske lande. Det påvirker rederierne og deres ansatte men også den økonomiske aktivitet i Vestafrika.

Pres på Vestafrika

ECSA opfordrer derfor EU til at lægge pres på landene i Vestafrika samt at yde økonomisk støtte til at opbygge den nødvendige militære kapacitet for at højne sikkerheden i de territoriale farvande, hvor de fleste plyndringer sker. Det internationale samfund bør desuden i højere grad sikre handelsskibe og de søfarende i de internationale farvande i regionen, hvor risikoen for angreb også er til stede, mener de europæiske redere.

En anden udfordring i Vestafrika er, at handelsskibene ikke kan gøre brug af bevæbnede vagter uden tilladelse fra de enkelte lande. Lokale vagter og sikkerhedsfartøjer har ofte ikke den nødvendige kvalitet og pålidelighed, og ECSA opfordrer EU og dets medlemslande til dialog med de relevante afrikanske lande om muligheden for at anvende internationale, veluddannede vagter om bord på skibene, når rederierne finder det nødvendigt.

Politikere vil bekæmpe pirater ved Vestafrika

Pirat-vagthund advarer mod Guinea-golfen

Rederne: Vestafrikansk pirateri kræver internationalt fokus 

 

 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Ugens bedste på ShippingWatch

EU kæmper om at blive enig om et prisloft på russisk olie. Containerraterne er faldet gennem gulvet. Ny kritik af CII-indekset. Og så er Carsten Mortensen på vej med ny shippingfond.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs