ShippingWatch

Investering i fransk storreder skal EU-godkendes

Fransk statsfonds investering i verdens tredje største containerrederi CMA CGM ligger til godkendelse i EU-Kommissionen under de fælles fusionsregler. Rederiet fik et overskud på 102 mio. USD i 1. kvartal.

Den statslige franske investeringsfond  Fonds Stratsgique d'Investissement' investering i verdens tredje største containeri CMA CGM er anmeldt til EU-kommissionen under EUs fusionsregler den 24. maj.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er fondens investering på en liste over fusioner, som venter på godkendelse i EU-Kommissionen.

Fonds Stratsgique d'Investissement S.A. kontrolleres af den franske investeringsfond Caisse des Depots et Consignations, der har foretaget et betydeligt kapitalindskud i CMA CGM sammen med den tyrkiske industrigruppe ildirim Holding A.S. og holdingsselskabet Merit Corporation.

CMA CGM underskrev i oktober 2012 et aftaledokument med Stratégique d'Investissement (FSI) og rederiets i forvejen betydelige tyrkiske aktionær (20 procent) Yildirim Group om en kapitalindsprøjtning på 250 mio. dollar. Ifølge tidligere udtalelser fra statsfonden med henblik på partnerskab frem mod en børsnotering af det store containerrederi.

Fransk containerreder fortsat i økonomisk uvejr 

Det finansielt pressede franske containerrederi har været nødsaget til få staten ind som aktienær for at få en aftale med bankerne om omlægning af rederiets betydelige gæld.

CMA CGM offentliggjorde fredag et nettooverskud på 102 mio. USD i 1. kvartal 2013 mod et et underskud på 240 mio. USD i samme periode sidste år. Ifølge topchefen Jaques Saade voksede profitabilitet markant i kvartalet, ligesom omsætningen steg med seks procent til 3,8 mia USD. Ifølge Saade forventer rederiet at klare sig bedre end gennemsnittet for hele 2013 takket være rederiets geografiske eksponering.

 

Selv om CMA CGM kom ud af 2012 med et stærkt driftsresultat i lyset af markedsforholdene blandt de 20 store containerredere, synes rederiets finansielle problemer næppe løst ifølge containeranalytikerne i det Paris-baserede Alphaliner.

Statsstøtte en gråzone blandt globale container-rederier 

Det franske rederi har den største gældsbyrde i industrien overhovedet med en samlet gæld på over 5,5 mia. USD, skrev Alphaliner i marts 2013 med henvisning til, at rederiets samlede rentebetalinger i 2012 løb op i 410 mio. USD, ligesom rederiet i 2013 fortsat har betydelige gældsforpligtelser, godt 1 mia. USD.

Rederiet oplyser i forbindelse med regnskabet for 1. kvartal, at den samlede gæld er reduceret med 1,1 mia. USD i løbet af det seneste år, og at den nu i alt udgør 4,1 mia. USD.

Maersk Line fremlagde for nylig et resultat på 204 mio. USD i 1. kvartal 2013. For Top20-rederierne vil 2. kvartal med stor sikkerhed tegne et noget andet og langt mere dystert billede efter det massive ratefald siden årets begyndelse.  

SeaIntel: De kapitalstærke containerrederier overlever 

CMA CGM meget tættere på børsnotering 

Maersk Line leverede overskud på 204 mio. USD i første kvartal 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Minekæmpe køber yderligere tre LNG-drevne skibe

BHP Billiton føjer tre LNG-drevne tørlastskibe til sin flåde i løbet af de næste seks til ni måneder, skriver nyhedsbureau. Mineselskabet satser på flydende naturgas som et overgangsbrændstof.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs