ShippingWatch

Fransk containerreder fortsat i økonomisk uvejr

Verdens tredjestørste containerrederi, CMA CGM, er trods aftaler med kreditorer, ny kapital og frasalg, fortsat på finansiel tynd is med en kæmpe gældsbyrde, ligesom rederiet ifølge Alphaliner stadig forsøger at annullere ordrer på i alt 11 skibe.

Selv om verdens tredjestørste containerrederi efter Maersk Line, franske CMA CGM, kom ud af 2012 med et stærkt driftsresultat i lyset af markedsforholdene blandt de 20 store containerredere, ligesom det fik gennemført en restrukturering med kreditorerne, synes rederiets finansielle problemer langt fra løst.

CMA CGM er fortsat i forhandlinger med værfter om annullering af ordrer på i alt 11 skibe og har kun to i ordrebogen i dag. Rederiet indledte tilbage i oktober 2009 forhandlinger med værfter om annulleringer af i alt 18 containerskibe til en samlet værdi på 1,6 mia. USD, hvilket har kostet CMA CGM 301 mio. USD.

Ugebrev: Maersk Line ikke "best in class" i 2012 

Og trods rederiets nettoresultat på 332 mio. USD i 2012, og en overskudsgrad på 6,3 procent, har det den største gældsbyrde i industrien overhovedet med en samlet gæld på over 5,5 mia. USD, skriver Alphaliner tirsdag. De samlede rentebetalinger løb sidste år op i 410 mio. USD, og rederiet har i år fortsat betydelige gældsforpligtelser, godt 1 mia. USD, i 2013.

 

CMA CGM fik tidligere i år refinansieret en del af rederiets gæld, og rederiet fik tilført 250 mio. USD i ny kapital fra den tyrkiske investor Yildirim og yderligere 150 mio. USD fra den statslige franske investeringsfond Fonds Stratégique d’Investissement (FSI). De to investorer har i dag aktieposter på henholdsvis 4 og 6 procent.

CMA CGM har yderligere solgt sin andel på 49 procent i havneterminalselskabet Terminal Link til China Merchant Holdings (International) for 528 mio. USD.

CMA CGM: 2013 står på solidt økonomisk fundament 

CMA CGM klar med efterfølgerne til Marco Polo 

Zim øjner nybygninger trods milliardtab  

 

 

 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs