
Selv om verdens tredjestørste containerrederi efter Maersk Line, franske CMA CGM, kom ud af 2012 med et stærkt driftsresultat i lyset af markedsforholdene blandt de 20 store containerredere, ligesom det fik gennemført en restrukturering med kreditorerne, synes rederiets finansielle problemer langt fra løst.
CMA CGM er fortsat i forhandlinger med værfter om annullering af ordrer på i alt 11 skibe og har kun to i ordrebogen i dag. Rederiet indledte tilbage i oktober 2009 forhandlinger med værfter om annulleringer af i alt 18 containerskibe til en samlet værdi på 1,6 mia. USD, hvilket har kostet CMA CGM 301 mio. USD.
Ugebrev: Maersk Line ikke "best in class" i 2012
Og trods rederiets nettoresultat på 332 mio. USD i 2012, og en overskudsgrad på 6,3 procent, har det den største gældsbyrde i industrien overhovedet med en samlet gæld på over 5,5 mia. USD, skriver Alphaliner tirsdag. De samlede rentebetalinger løb sidste år op i 410 mio. USD, og rederiet har i år fortsat betydelige gældsforpligtelser, godt 1 mia. USD, i 2013.

CMA CGM fik tidligere i år refinansieret en del af rederiets gæld, og rederiet fik tilført 250 mio. USD i ny kapital fra den tyrkiske investor Yildirim og yderligere 150 mio. USD fra den statslige franske investeringsfond Fonds Stratégique d’Investissement (FSI). De to investorer har i dag aktieposter på henholdsvis 4 og 6 procent.
CMA CGM har yderligere solgt sin andel på 49 procent i havneterminalselskabet Terminal Link til China Merchant Holdings (International) for 528 mio. USD.
CMA CGM: 2013 står på solidt økonomisk fundament
CMA CGM klar med efterfølgerne til Marco Polo
Zim øjner nybygninger trods milliardtab