Indtjeningen i globale logistikselskaber under pres

Omsætningen vokser, men det kniber med indtjeningen i en række af verdens største logistikselskaber. Maersk-ejede Damcos vækstrater følger de førende, viser analyse fra Transport Intelligence.

De førende logistikselskaber som DHL, Maersk-ejede Damco, Kuehne + Nagel, har svært ved at få indtjeningen til at vokse i takt med de stadigt stigende omsætninger i flere selskaber, viser en analyse fra Transport Intelligence - Global Transport and Logistics Financial Analysis 2013, der gengives i Lloyd's Loading List.

Rapporten afslører, at verdens 20 største logistikselskaber lige netop er tilbage på niveauet for deres profitmarginer fra før krisen. På omsætningen dykkede de store selskaber i gennemsnit over 15 procent på bunden af recessionen i slutningen af 2009. I dag ligger deres omsætninger syv procent højere end niveauet i 2007.

DSV vil opkøbe flere konkurrenter 

Norbert Dentressangle tegner sig for den hurtigste vækst af alle i de forløbne år med en fordobling af omsætningen, primært i kraft af opkøb. Australske Toll har været den hurtigst voksende logistikvirksomhed og er vokset 50 procent siden bunden af krisen i 2009 takket været selskabets strategi om at ekspandere i Asien.

Tilsvarende vækstrater leverer Maersk-ejede Damco og amerikanske CH Robinson.

Ifølge Transport Intelligence har selskabernes profitmarginer været som en rutchebane i de forløbne seks år.

Fransk logistikkoncern vokser i Afrika 

"Efter en periode med intens aktivitet i opkøb og fusioner, er de store spillere i færd med at regruppere sig. Mange spillere gik ind i recessionen med faldende marginer, og da krisen bed sig fast, faldt deres indtjening yderligere," siger analysens forfatter David Bagshaw:

"Mod slutningen af 2012 var omsætningsniveauerne i faktiske tal en smule over niveauet fra begyndelsen af 2007, da recessionen satte ind, men indtjeningen er fortsat under de niveauer, selskaberne opnåede i 2007."

Rapporten viser, at fra højdepunktet i 2007 til december 2009 faldt marginerne til 2,2 procent, inden de begyndte at hente det tabte tilbage.

Mere bekymrende for selskaberne er det ifølge David Bagshaw, at omsætningen i snit er faldet tilbage tre kvartaler i træk.

DSV-konkurrent til vejrs efter direktørskifte 

Flere selskaber har i 2013 vist blandede resultater. Ceva Logistics’ omsætning faldt i årets første tre måneder med seks procent sammenlignet med sidste år, Kuehne+Nagels omsætning i første kvartal steg med 5,4% og DHL Global Forwarding kunne melde et fald på to procent i omsætningen.

Damco havde i 1. kvartal 2013 en vækst i nettoomsætningen på seks procent til i alt 773 mio. USD mod 728 mio. USD i samme periode sidste år og et resultat på seks mio. USD.

Blandt verdens 40 største logistikselskaber indtager DSV 6.pladsen med DHL Logistics, Kuehne + Nagel og DB Schenker Logistics på de tre øverste pladser.

DSV er ikke nævnt i det uddrag af analysen, som ShippingWatch har haft adgang til.

Damco vil fordoble sit globale netværk 

Søfragt løfter schweizisk logistikgigant i plus 

Tyske Dachser vil sætte omsætningsrekord i 2013

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også