I kølvandet på frigivelsen af gidslerne fra rederiet Shipcraft kigges retningslinjerne for sejlads i pirathærgede områder igennem igen, oplyser Danmarks Rederiforening.
Antallet af piratangreb ud for Somalia er styrtdykket på grund af den mangesidede indsats i form af primært militær tilstedeværelse og brugen af bevæbnede vagter. Nu vil Danmarks Rederiforening kigge retningslinierne for sejlads i piratfyldte farvande igennem igen og særligt retningslinier for håndterinfg af gidselsituationer, oplyser foreningen i en meddelelse, der kommer få dage efter frigivelsen af de seks gidsler fra skibet Leopard, som var ejet af rederiet Shipcraft.
Rederiet blev få timer efter frigivelsen ekskluderet af Rederiforeningen af 2010 ligesom Søfartens Ledere har meldt Shipcraft til politiet.
"Danmarks Rederiforening har stadig fuld fokus på piratproblematikken og har siden frigivelsen af de to danske og fire filippinske gidsler fra det danske skib MV Leopard deltaget i danske og internationale møder. Det skete bl.a. i New York i sidste uge, hvor en dansk delegation bestående af Rederiforeningen, Udenrigsministeriet og Søfartsstyrelsen deltog i 14. møde i den Internationale Kontaktgruppe om Pirateri ud for Somalias Kyst (CGPCS)," siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening, Jan Fritz Hansen:
”Indstillingen i branchen er, at situationen ud for Østafrika er under kontrol, men at situationen er skrøbelig, og det er afgørende at fastholde grebet.”
Danske rederier, der sejler gennem Aden-bugten, fokuserer ifølge foreningen fortsat på at forberede sig bedst muligt på at modstå et potentielt piratangreb, men også på, hvordan man bedst håndterer en eventuel gidselsituation.
En lovpakke, der stiller krav til rederierne, er til høring, og det sæt regningslinjer, som Danmarks Rederiforening i samarbejde med de søfarendes organisationer lavede i januar sidste år, bliver løbende justeret.
”Vi forfiner hele tiden retningslinjerne på baggrund af indhøstede erfaringer og gør vores til at sikre, at rederierne lever op til anbefalingerne for sikker sejlads,” siger Jan Fritz Hansen.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.