Søfartens Ledere: Flere rederier uforberedte på pirater

Kravene til de mindre rederier om et piratberedskab skal skærpes via lovgivning, mener direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens Ledere. Shipcraft er langt fra det eneste rederi uden et fornødent beredskab, siger han til ShippingWatch. 
Foto: IMO
Foto: IMO

Rederiet Shipcraft er langt fra det eneste mindre rederi, der ikke har et ordentligt setup og sikkerhedsberedskab i tilfælde af piratangreb og ikke mindst gidselssituationer. Og derfor skal kravene til de mindre rederier skærpes, mener Fritz Ganzhorn, direktør for organisationen Søfartens Ledere.

"Hele kernen i problemstillingen er, at Shipcraft er et lille rederi og ikke har det setup, den organisation og de forhold på plads, som det kræves, for at kunne gennemføre en ordentlig og sikker proces for de søfolk, der er taget som gidsler - at man ikke har en organisation, der er stor nok," siger han og fortsætter:

"Der er ingen tvivl om, at der er flere rederier, som har den samme størrelse som Shipcraft og er skruet sammen på den samme måde," siger han og peger på, at rederierne i højere grad er investorer og befragtere, der ejer nogle skibe, som bliver givet i management til et andet mindre selskab.

"Det gør man uden at sikre sig, hvilket setup de måtte have i farlige situationer. Og der må vi appellere til, at der bliver stillet nogle krav til de her rederier."

Hvilke konkrete krav er der tale om?

"Den fysiske beskyttelse af skibene med bevæbnede vagter ombord - har man det? Har man de forsikringer, der skal være gældende. Har man uddannet sine folk til at vide, hvad det handler om og til at kunne gebærde sig i en eventuel gidselsituation. Har man som lille organisation taget stilling til at have aftaler på plads med nogle kriseorganisationer, som kan støde til rederiet i en sådan situation, så man ikke skal starte fra Adam og Eva, men er bekendt med og har indflydelse på, hvilke procedurer rederiet i forvejen har," siger han og supplerer:

"Det har store rederier, fordi de harmange ansatte og er en større organisation. Så de har bygget de her ting op, inden de sender deres skibe afsted. De små rederier må erhverve sig den her ekspertise, ligesom alle andre virksomheder også køber konsulentydelser. Og problemet med Shipcraft-sagen er, at det virker som om, man er sejlet derned lidt med hovedet under armen for at tjene nogle penge."

Forbud mod at sejle i risikofyldte områder

Såfremt mindre rederier ikke har det nødvendige setup, så skal de ikke kunne sejle i risikofyldte områder, mener Fritz Ganzhorn. Det kan umiddelbart synes som et svært krav at sikre, men det kan lade sig gøre, mener direktøren:

"Det skal man gøre ved fra lovgivningens side at skærpe kravene til, hvad man skal have på plads. Man er i gang med at skærpe nogle af kravnene med de lovforslag, der ligger til behandling nu. Men her er det efterfølgende vigtigt, at det er vigtigt, at man fra myndighedernes side også holder sig op på den lovgivning og er ude og måle rederierne på, om de har organisationen på plads og er klar til det," siger han og henviser til, at et rederi tidligere fik frataget sin tilladelse til at drive rederi, fordi man ikke levede op til krav om arbejdsmiljø, sikkerhed mv.

"Så man har instrumenterne til at lægge presset på rederierne og dermed sørge for, at de er velforberedte. Også for at kunne beskytte de ansatte bedst muligt."

Shipcraft: Vi kan dokumentere alt

Shipcraft ekskluderes af Rederiforeningen af 2010

Søfartens Ledere har politianmeldt Shipcraft 

Somaliske pirater har frigivet danske søfolk  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også