En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
30.04.2013kl. 17.55

Søfartens Ledere har politianmeldt Shipcraft

"Det bliver interessant at høre Shipcrafts og andre involveredes forklaring om, hvorfor det har taget så lang tid at få besætningen fri," siger direktør Fritz Ganzhorn, Søfartens Ledere.
af OLE ANDERSEN

Den ulykkelige gidselsag, der nu endeligt er slut, har givet pirattruslen en anden, større og mere alvorlig betydning, mener Søfartens Ledere. Den har fået bekymringerne blandt de søfarende til at vokse og tilliden til de mindre rederier til nærmest at forsvinde.

"Det bliver interessant at høre Shipcrafts og andre involveredes forklaring på, nøjagtigt, hvorfor det har taget så usædvanligt lang tid at få besætningen forhandlet fri. Vi kan kun undre os og efterspørge forklaringer på det rekordlange forløb, som indtil videre peger i retning af en fra begyndelsen tilsyneladende modvilje til at ville forhandle og betale for at få besætningen hjem," siger Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere.

Den 29. juni 2011 anmeldte Søfartens Ledere således rederiet Shipcraft til politiet, for ikke at gøre nok for at sikre besætningens frigivelse.

Senere samme år, den 23. november 2011, udvidede Søfartens Ledere politianmeldelsen på begrundet mistanke om, at rederiledelsen: daværende bestyrelsesformand Sysser Zerlang Phillipson, direktør Claus Bech og bestyrelsesmedlem og hovedejer John Arne Larsson, i deres håndtering af sagen, tillige havde gjort sig personligt skyldige i overtrædelse af Straffeloven, Arbejdsmiljøloven og IMO's Best Management Practice.

"Vi er tilfredse med at politiet allerede er i gang med deres efterforskning, og vi ser frem til, at de kommer helt til bunds i denne tragiske sag, så rederiledelsen kan drages til ansvar for det fatale svigt, den her har gjort sig skyldig i, " siger Fritz Ganzhorn.

Shipcraft-ledelsen anmeldt

Søfartens Ledere har politianmeldt rederiets hovedejer, den svenske multimillionær og forretningsmand John Arne Larsson, samt medlemmerne af bestyrelsen frem til 10. januar 2013 Sysser Zerlang Philipson og rederiets direktør Claus Bech.

"Der er stærke indicier på, at de har valgt ingenting at gøre, og det tror jeg også på kan bevises. De har ikke foretaget sig noget for ikke komme af med en løsesum. De har bare trukket tingene i langdrag," siger Fritz Ganzhorn.

Shipcraft valgte ifølge Søfartens Ledere at sejle i piratfarligt farvand uden vagter på skibet Leopard. Skibet er langsomt og med lavt fribord og var derfor et let offer for pirater. Samtidig viste det sig, at piraterne var mest aktive med at angribe og kapre skibe i netop Det Arabiske Hav på det tidspunkt, søfolkene blev taget som gidsler.

Ifølge Søfartens Ledere havde rederiet ikke tegnet forsikringer mod kidnapning og løsesum.

"Der findes ingen lov, der siger, at man skal forhandle løsesum. Men rederiet har valgt at sejle dernede og tjene guld. Bogstaveligt talt må det også betale sølv for at få sine medarbejdere hjem igen. Søfolkene har været gidsler i meget længere tid, end man kunne forvente og påregne," siger Fritz Ganzhorn ifølge Ritzau.

De to danske skibsofficerer, Eddy Lopéz og Søren Lyngbjørn, er de vestlige søfolk, der har siddet længst som gidsler hos somaliske pirater.

Somaliske pirater har frigivet danske søfolk 

Søfartens Ledere: Gidsler er ikke glemt 

Shipcraft: Grusomme trængsler for gidsler og pårørende 

 

 

Relaterede artikler:

  • Somaliske pirater har frigivet danske søfolk

  • Søfartens Ledere: Gidsler er ikke glemt

  • Shipcraft: Grusomme trængsler for gidsler og pårørende

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Vi har nogle gange haft ry for at have et kortere aftræk end vores konkurrenter. Du kan godt regne med, at det ry vil vi gerne holde fast i," siger Jens Lund, driftsdirektør i DSV. | Foto: DSV
Logistik

DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne

DSV afviser, at selskabet har planer om større spareplaner, men erkender, at man på medarbejdersiden tilpasser sig den faldende aktivitet. 
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

For abonnenter

Foto: euronav
Tank

Euronav forudser flere års optur for tankrederier

Genrebillede. | Foto: Lee Jae Won/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb

For abonnenter

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

For abonnenter

Foto: Stolt-nielsen
Tank

Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud

For abonnenter

Foto: Toby Melville
Offshore

Shell henter rekordstort overskud i 2022

For abonnenter

Læs også

Dan-Bunkering er en del af den fynske oliekoncern Bunker Holding, som har hovedkvarter i Middelfart. | Foto: PR / Bunker Holding
Container

Dan-Bunkering har millioner i klemme hos kollapset containerrederi

Et kortlivet britisk rederi ville være med i festen på fragtmarkedet, men drejede nøglen om, da priserne faldt igen. Dan-Bunkering er en af de største kreditorer.

For abonnenter

Foto: Staff/Reuters/Ritzau Scanpix
Logistik

DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne

Opkøb er afgørende for væksten i logistikkoncernen DSV, og med udsigt til faldende fragtmængder falder prisen på opkøb. Det vil DSV benytte sig af ifølge topchef Jens Bjørn Andersen.

For abonnenter

Foto: DSV
Logistik

DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed

Det danske logistikselskab DSV leverer stor fremgang på top- og bundlinjen i 2022. Men speditøren skruer voldsomt ned for forventningerne til i år.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Euronav forudser flere års optur for tankrederier – 14.57
  • DSV afviser større spareplaner – men holder et skarpt øje på omkostningerne – 14.21
  • Shell henter rekordstort overskud i 2022 – 14.00
  • Robotfirma kræver millioner fra speditør efter omfattende cyberangreb – 13.29
  • Stolt-Nielsen forventer gode tider for kemikalietank efter nyt overskud – 12.39
  • DSV-chef ser én fordel ved nedtur: Det bliver billigere at sluge konkurrenterne – 11.59
  • Dan-Bunkering hyrer nye chefer for Europa – 11.05
  • Euronav holder kæmpe udbytte tilbage på grund af fusionsstrid – 11.02
  • Maersk indsætter droner på amerikanske lagre – 10.46
  • Dansk miljøcenter henter ny forretningsdirektør fra havneselskab – 10.20
  • Svag dollarkurs og uændret Opec-politik løfter oliepriserne – 09.34
  • DSV sætter nyt klimamål frem mod 2050 – 08.33
  • Kreditorer i kriseramte Dof anmoder om konkursproces – 07.58
  • DSV tjente langt flere penge i 2022 – men nu venter en ny virkelighed – 07.34
  • Dorian LPG regner med at tjene flere penge i 2023 – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Financial Controller

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Scrum Master with a practical approach

  • Erfaren IT Supporter

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge