En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
30.04.2013kl. 16.18

Somaliske pirater har frigivet danske søfolk

De seks søfolk, to danskere og fire filippinere, fra det danske rederi Shipcraft, som pirater i Somalia har holdt fanget siden 12. januar 2011, er i sikkerhed og på vej hjem. Sagen står til at få et betydeligt efterspil.
AF SHIPPINGWATCH

De seks søfolk fra det danske rederi Shipcraft, som pirater i Somalia har holdt fanget siden 12. januar 2011, er i sikkerhed og på vej hjem.

Der er to danskere blandt de seks søfolk, Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, der sammen med fire filippinske kolleger har været holdt i fangeskab i Somalia i næsten to år og fire måneder, efter at deres skib "Leopard" blev angrebet ud for Omans kyst.

 

Rederiet Shipcraft har under den langvarige gidseltagning flere gange været kritiseret for manglende forhandlingsvilje, men kritikken har i de seneste mange måneder været aftagende af frygt for gidslernes liv og af hensyn til forhandlingerne med piraterne.

Selv om den langvarige gidselsag nu endelig er slut for de involverede søfolk, ventes sagen at få et politisk efterspil. De nærmere omstændigheder om forhandlingerne med piraterne har været totalt mørkelagt, ligesom Udenrigsministeriet og Danmarks Rederiforening har holdt lav profil af hensyn til gidslernes skæbne.

Rederiet Shipcraft har solgt gidselskib  

For rederiforeningens vedkommende gav den sig selv mundkurv på sidste år og kort tid efter, at foreningen bl.a. havde sået tvivl om rederiet Shipcrafts evne til at forhandle med piraterne og deres bagmænd om søfolkenes frigivelse.

Ifølge oplysninger til ShippingWatch har der indtil tirsdag eftermiddag været usikkerhed om udfaldet af forhandlingerne om gidslernes frigivelse.

Det ene af de frigivne danske gidsler, styrmand Søren Lyngbjørn, er syg, og har hverken kunnet stå eller gå i den seneste tid, oplyser TV2 fra Somalias hovedstad, Mogadishu.

For gidseltagerne handlede det kun om penge.

"De er ligeglade med, om jeg var kommet til skade, de ville bare have penge for os. De gav os kun smertestillende, fordi de ville holde os rolige," siger Søren Lyngbjørn til TV2 News. Aftalen om frigivelsen af gidslerne blev indgået den 14. april mellem piraterne og rederiet, oplyser tv-stationen. Gidslerne blev tirsdag fragtet i en bil ned til stranden. Gidslerne sad omkring 100 kilometer inde i land. Torsdag blev den første del af løsesummen kastet ned, oplyser TV2. Tidligt tirsdag morgen blev endnu en portion løsepenge kastet ned.

Der er angiveligt betalt mellem 30 millioner og 40 millioner kroner i løsesum.

Ifølge Dagbladet Politikens kilder, som har været tæt på forløbet, blev første portion af løsesummen udbetalt mandag morgen, mens resten af betalingen faldt tirsdag morgen.

De somaliske pirater havde angiveligt stillet betingelser om to udbetalinger med 24 timers mellemrum. Ifølge somaliske pressekilder var formålet angiveligt at sikre sig imod et eventuelt angreb fra udefra kommende styrker.

Lettelse i regeringen

”Jeg er lettet over, at det endelig er lykkedes at få gidslerne frigivet. Det har været en langvarig og ekstremt opslidende gidselaffære, som har tæret hårdt på søfolkene og deres pårørende. Vi kender endnu ikke detaljerne om søfolkenes tilstand, men vigtigst lige nu er, at de er i sikkerhed og får den fornødne behandling,” siger udenrigsminister Villy Søvndahl:

Foto: UM
Foto: UM
 

”Mine tanker går lige nu til søfolkene og deres familier og pårørende i Danmark, Chile og Fillippinerne. De har alle været under et ekstremt pres, som jeg tror kun de færreste kan forestille sig. Jeg opfordrer derfor også til, at søfolkene nu får ro til at vende hjem til friheden og deres familier efter et meget langt fangeskab.”

”Jeg vil også her fordømme og på det kraftigste tage afstand fra de forbrydere, som står bag gidselaktionen. Det er kyniske og skruppelløse mennesker, som fortjener at blive fanget og retsforfulgt. Og selvom den internationale indsats mod pirateri betyder, at der heldigvis efterhånden er langt imellem, at somaliske pirater har held til at tage nye gidsler, så sidder der stadig andre søfolk fanget derude.”

Rederne

Formanden for Rederiforeningen af 2010, direktør i rederiet Esvagt A/S, Søren Nørgaard Thomsen, kalder frigivelsen en ubeskrivelig lettelse:

”Jeg er helt utrolig lettet over og glad for, at disse seks søfolk fra Leopard omsider er kommet ud og nu er i sikkerhed. Jeg har ingen menneskelig mulighed for at forestille mig, hvor rædselsfuld denne tid har været for dem, men jeg er sikker på, at jeg taler på hele branchens vegne, når jeg siger, at den meddelelse vi har fået i dag, om at de alle 6 er i sikkerhed, er en ubeskrivelig lettelse for os alle.

”Først og fremmest glæder vi os i dag over, at sagen omsider er løst. Det vigtigste er, at de 6 mennesker nu kan få den hjælp og behandling, de har brug for og blive genforenet med deres familier hurtigst muligt,” siger Søren Nørgaard Thomsen.

Rederiet Shipcraft har solgt gidselskib  

Shipcraft: Grusomme trængsler for gidsler og pårørende 

Søfartens Ledere: Gidsler er ikke glemt 

 

 

 

Relaterede artikler:

  • Rederiet Shipcraft har solgt gidselskib

  • Shipcraft: Grusomme trængsler for gidsler og pårørende

  • Søfartens Ledere: Gidsler er ikke glemt

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Danske Scan Global har siden 2016 været ejet af den amerikanske kapitalfond AEA Investors. | Foto: Pr / Scan Global Logistics
Logistik

Scan Global bekræfter muligt ejerskifte

I december fortalte Scan Global-topchef, at planerne om et ejerskifte var sat på pause, men nu er meldingen, at der er drøftelser i gang.
  • Scan Global øjner muligheder i et ustabilt fragtmarked med pressede rater
  • Scan Global udskyder planlagt ejerskifte: "Det er ikke noget, der haster"

For abonnenter

Foto: PR / Hamburg Süd
Rederier

Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Leverandører

Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi

For abonnenter

Foto: Pr / Oldendorff Carriers
Tørlast

Tørlast pris-indeks dykker fortsat

Foto: Hhla
Havne

Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser

Læs også

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Foto: Pr/scorpio Tankers
Tank

Tank-optur har tabt pusten i årets første måned

Mildere vinter, opbygning af lagre forud for EU’s forbud mod import af russiske olieprodukter samt service på olieraffinaderier har taget toppen af raterne på MR-skibe.

For abonnenter

Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Tank

Nye sanktioner mod Rusland kan på sigt efterlade Europa i akut mangel på diesel

Det bliver svært at erstatte forsyningen af russiske olieprodukter, når nye sanktioner fra EU træder i kraft søndag, vurderer mægler. Hafnia forudser stærkt marked for rederier.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Scan Global bekræfter muligt ejerskifte – 08.20
  • Bekymring for kinesiske investeringer i europæiske havne vokser – 4. feb.
  • Brasilien sænker asbestfyldt hangarskib trods miljøprotester – 4. feb.
  • Tank-optur har tabt pusten i årets første måned – 3. feb.
  • Tørlast pris-indeks dykker fortsat – 3. feb.
  • Nyt projekt vil lave skibsbrændstof med grøn energi – 3. feb.
  • Her er ugens vigtigste historier: DSV's regnskab, Hamburg Süd-reaktioner og de første containertal – 3. feb.
  • Euronavs topchef forsvarer beslutning om at tilbageholde stort udbytte – 3. feb.
  • Ziton vinder langvarig aftale med tysk energiselskab – 3. feb.
  • Maersks flådechef stopper efter 25 år i rederiet – 3. feb.
  • DP World skal bygge stor havneterminal i Indien – 3. feb.
  • DSV pålægger sig selv intern CO2-skat: "Der mangler politisk handling" – 3. feb.
  • Fragtpriserne ud af Kina fortsætter deres fald – 3. feb.
  • Klumme: Maersk og MSC har kurs mod en direkte kamp om kunderne – 3. feb.
  • Clarksons satser på havvind med nyt amerikansk kontor – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Financial Controller

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Watch Job

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Fleet Manager

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Senior Financial Controller

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge