Shipcraft: Vi kan dokumentere alt

"Jeg har mere end 12.300 mails og mange hundrede timers båndede samtaler og kan dokumentere alt," siger direktør Claus Bech om rederiets eksklusion tirsdag af rederiforeningen efter gidselsagen.
Foto: MOGENS FLINDT
Foto: MOGENS FLINDT

Fem linjer - og så var det ud af foreningen. Rederiet Shipcraft kan ifølge direktør Claus Bech dokumentere alt i gidselsagen, siger han til Ritzau

Rederiet Shipcraft fik tirsdag fem linjer fra sin brancheorganisation Rederiforeningen af 2010 om, at rederiet ikke har håndteret sagen ordentligt, og så var rederiet smidt ud af foreningen af 2010. Det var samme dag, hvor rederiet fik sine søfolk frigivet efter 838 dage som gidsler hos somaliske pirater.

Shipcraft: Grusomme trængsler for gidsler og pårørende 

Direktør Claus Bech savner en forklaring på, hvorfor Shipcraft ikke længere kan være en del af rederiernes interesseorganisation.

"Jeg kan ikke ud af det, der står, finde ud af, hvad begrundelsen er. Og hvis de ikke kommer med en årsag, vil jeg selv spørge ind til, hvad der ligger bag," siger Claus Bech til Ritzau.

12.300 mails

Claus Bech fastslår, at rederiet fra første dag har fulgt alle de råd, som de britiske professionelle rådgivere har givet.

"Det har vi hele tiden gjort. Jeg har mere end 12.300 mails og mange hundrede timers båndede samtaler og kan dokumentere alt. Det har vi gjort for, at ingen senere skulle pege fingre ad os. Vi har intet at skjule," siger Claus Bech.

Ekstra rådgivere

Han oplyser, at myndighederne i slutningen af 2011 anbefalede, at ekstra rådgivere skulle på sagen.

"Da myndighederne anbefalede, at vi skulle have en ekstra rådgiver på for at få en mere nuanceret strategi, gjorde vi det. Og vi har hele tiden sagt, at vi ville betale for at få vores kolleger frigivet," siger Claus Bech.

Han vil ikke udelukke, at der måske kunne være ting, der kunne have været gjort anderledes.

Shipcraft bliver anpartsselskab grundet kidnapning 

"Det kan da godt være at vi har lavet noget forkert, og noget kunne have været gjort anderledes. I den slags sager er der ikke en entydig lærebog i, hvordan den slags sager skal håndteres," siger Claus Bech.

Formanden for Rederiforeningen af 2010 Søren Nørgaard Thomsen oplyste på et pressemøde tirsdag aften, at Shipcraft ikke længere kan være medlem af foreningen på grund af rederiet håndtering af gidselsagen.

"Det har simpelthen taget for længe. Vi har som brancheorganisation ikke deltaget i nogen forhandlinger omkring løsesum og den slags. Det er ikke vores opgave som brancheforening," sagde Søren Nørgaard Thomsen:

"Men når man kigger på forløbet, er det ikke et forløb, vi kan se på med tilfredshed. Det har ganske enkelt taget for lang tid. Vi har visse forventninger til den adfærd, et dansk rederi skal udvise. Det gælder først og fremmest om at have fokus på ens besætning, dens sikkerhed og dens velfærd. Og så gælder det om at gøre alt, hvad der står i ens magt til at få opgaven løst hurtigst muligt

Derfor er det vores vurdering i bestyrelsen, at Shipcraft ikke i tilstrækkelig grad har levet op til vores forventninger. Og derfor er vi i bestyrelsen kommet frem til, at rederiet Shipcraft ikke længere skal være en del af vores forening," fastslog Søren Nørgaard Thomsen.

Shipcraft ekskluderes af Rederiforeningen af 2010 

Søfartens Ledere har politianmeldt Shipcraft 

Somaliske pirater har frigivet danske søfolk  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også