Shipcraft: Løsesum på 39 mio kr med hjælp fra private

Den samlede løsesum til piraterne, der tilbageholdte de seks søfolk fra rederiet Shipcraft i 839 dage, udgjorde 6,9 mio USD eller ca. 39 mio. kroner, bekræfter rederiet over for ShippingWatch. Rederiet betalte langt hovedparten men ikke alle pengene selv.
Foto: IMO
Foto: IMO

6,9 mio. USD eller 39 mio. danske kroner. Så meget kostede det at købe de seks gidsler, heriblandt de to danske søfolk Eddy Lopez og Søren Lyngbjørn, fri.

Det bekræfter Shipcrafts administrerende direktør Claus Bech i et interview med ShippingWatch, hvor han også afslører, at der deltog en række eksterne parter i at få beløbet samlet sammen.

Ud over rederiet selv, der betalte godt fem mio. USD, bidrog en række forsikringsinteresser samt private donationer til at nå op på det fulde beløb, der skulle til for at købe de seks gidsler fra skibet Leopard fri fra de somaliske pirater.

Garanterede løsesum

På et møde den 2. februar sidste år med bestyrelsen i Rederiforeningen af 2010 oplyste hovedaktionæren i Shipcraft, den svenske forretningsmand John Arne Larsson, som på daværende tidspunkt ikke var formand for rederiet, at han personligt ville garantere en løsesum på op til fem mio. USD, hvis ikke rederiet havde mulighed for at dække omkostningerne i forbindelse med gidselsagen.

Sådan lyder Shipcrafts udlægning af forløbet.

"Jeg havde John Arne Larsson som repræsentant for rederiets ejere med til mødet med rederiforeningens bestyrelse, hvor vi gav en fuld gennemgang af sagens forløb, om vores engelske og danske rådgivere, og om vores samarbejde med myndighederne. På mødet bekræftede John Arne Larsson, at hvis ikke Shipcraft selv kunne finansiere omkostningerne, ville han personligt garantere en løsesumsbetaling på op til fem mio. dollar. Det blev godt modtaget i bestyrelsen i Rederiforeningen af 2010, hvor der var en forventning om, at det ville løse sagen, men at man selvfølgelig måtte følge den strategi, rådgiverne anbefalede," siger Claus Bech.

Forstår ikke eksklusion

Han oplyser samtidig, at Rederiforeningten af 2010, der tirsdag i denne uge og samme dag som de seks gidsler blev frigivet, besluttede, at ekskludere Shipcraft med henvisning til en samlet vurdering af det langvarige forløb, under stort set hele sagen, har været dybt involveret og underrettet hele vejen igennem. Dog først efter, at de seks gidsler, to danske og fire filippinske søfolk, havde været tilbageholdt i godt fem måneder, dvs. fra sommeren 2011 og frem til frigivelsen tirsdag.

"Vi har haft en løbende og god dialog med bestyrelsen i vores brancheorganisation og med Politiets Efterretningstjeneste. Vi har fulgt deres anbefalinger til punkt og prikke, og vi har svaret på alle de spørgsmål, vi er blevet stillet, når der har været nogen. Derfor er vi mildest talt meget overrasket over at blive ekskluderet. Oven i købet uden en konkret begrundelse, som vi har efterlyst," siger Claus Bech til ShippingWatch.

ShippingWatch bringer senere fredag interviewet i sin fulde længde om gidselssagens forløb med Claus Bech.

Shipcraft: Vi kan dokumentere alt 

Shipcraft ekskluderes af rederiforeningen 

Somaliske pirater har frigivet danske søfolk  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også