ShippingWatch

Pontoppidan: Løbet ikke kørt for Nordic Shipholding

Knud Pontoppidan, bestyrelsesformand i Nordic Shipholding, ser gode muligheder for en ny investor i rederiet og dets seks produkttankskibe, selv om selskabet på papiret er insolvent.

Selv om egenkapitalen er tabt og nu er negativ med 37 mio. USD i kraft af en massiv nedskrivning  i samme størrelsesorden af rederiets seks skibe, er løbet ikke kørt for Nordic Shipholding, siger bestyrelsesformand Knud Pontoppidan til ShippingWatch.

"Nordea har ikke ønsket at give os et 12 måneders yderligere moratorium (betalingsudsættelse). Når de gør det, kommer regnskabet til at se anderledes ud, og vi har normalt kørt med højere bogførte skibsværdier i forhold til mæglernes vurderinger. Derfor har vi måtte tage godt 37 mio. USD i nedskrivning på skibene, og det svarer jo faktisk lige nøjagtig til den negative egenkapital, vi kommer ud med," siger Knud Pontoppidan.

Han vurderer driften i Nordic Shipholding som fornuftig med rimelige rater for rederiets skibstyper, handysize og L1, og siger, at rederiet har tjent godt og har positivt cash flow i de første måneder af året.

Nordic Shipholding ser stadig milliontab 

"Men det ændrer jo ikke på, at der er langt op til de lån, vi har i bankerne. Derfor er vi i hænderne på bankerne. Nordea har anlagt en anden vurdering end os, og det må vi jo tage til efterretning. Men markedet kommer," siger Knud Pontoppidan, der ser gode muligheder for en ny investor:

"Det her gavner jo ikke de eksisterende aktionærer, men bestyrelsen fortsætter med at kæmpe for en rekonstruktion, så der også bliver noget til de disse aktionærer. Långiverne (Nordea og Danmarks Skibskredit, red.) er i hvert fald villige til at tage en nedskrivning i forbindelse med en rekonstruktion af selskabet. Hvor meget kan jeg ikke svare på," siger Knud Pontoppidan med henvisning til, at en nedskrivning og efterfølgende konvertering af gæld til aktier gør det nemmere for en ny investor:

"Jeg er helt sikker på, der vil vise sig interesse i markedet og i det produkttank-segment, vi er i."

Selskabet tabte inklusiv den store nedskrivning 62,5 mio. dollar i 2012, der bød på en omsætning på 26,4 mio. dollar.

Nordic Shipholding sælger kemikalietank-aktiviteter 

Nordic Shipholding, det tidligere Nordic Tankers, indgik sidste sommer en aftale med Tankers Inc. om, at sidstnævnte overtager den daglige ledelse og administration af selskabet. Investeringsfonden Triton købte i 2012 Nordic Tankers' kemikalietankflåde samt hele organisationen i rederiet og lagde det sammen med Herning Shipping.

Herefter var Nordic Shipholding alene en udbyder af tonnage med seks produkttankskibe på mellem 37.000 og 73.000 dwt.

"Egenkapitalen er tabt og gælden er omklassificeret til kortfristet. Selskabet og selskabets banker vil forsøge at indgå aftale med en ny investor inden for de kommende tre måneder. Hvis det ikke lykkes at finde en ny investor, ønsker selskabets banker at gennemføre en kontrolleret afvikling af selskabet" skriver Nordic Shipholding i en regnskabsmeddelelse onsdag.

Milliontab sender Nordic Shipholding på randen af konkurs 

Nordic Shipholding har tabt egenkapitalen 

Tidligere Torm-folk skal drive resterne af Nordic Tankers  

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs