De seneste regnskaber fra to af A.P. Møller - Mærsks asiatiske konkurrenter inden for containerfragt, Nippon Yusen og Hanjin Shipping, tegner ikke godt. Det mener Alm. Brand Markets, der torsdag morgen gentager sit negative syn på Mærsk-aktierne.
AF RITZAU FINANS
De seneste regnskaber fra to af A.P. Møller - Mærsks asiatiske konkurrenter inden for containerfragt, Nippon Yusen og Hanjin Shipping, tegner ikke godt.
Det mener Alm. Brand Markets, der torsdag morgen gentager sit negative syn på Mærsk-aktierne efter kvartalsregnskaber fra de to asiatiske rederier de senestedage.
Japanske Nippon Yusen, også kendt som NYK Line, rapporterede torsdag tal fra de første ni måneder af sit 2012/13-regnskabsår og opjusterede i den forbindelse forventningerne til hele årets nettoresultat. Til gengæld blev forventningerne til driften nedjusteret.
Desuden var der ikke særligt lovende tal for containerdivisionen i de sidste tre måneder af 2012.
"Containerdivisionen hos NYK Line havde i fjerde kvartal et fald i omsætningen på 9,9 pct. i forhold til tredje kvartal. Samtidig faldt indtjeningen til underskud for fjerde kvartal mod overskud i tredje kvartal, bemærker Alm. Brand Markets.
Koreanske Hanjin Shipping leverede også et svagt resultat i fjerde kvartal, og samme er sket for Singapore-baserede OOCL tidligere, noterer Alm. Brand Markets sig. Alt i alt lover det ikke godt.
"Åbningen på regnskabssæsonen hos Maersk Lines peers indikerer, at vores estimat for Maersk Lines resultat i fjerde kvartal er 750 mio. kr for højt,"skriver bankens analytikere.
Alm. Brand Markets fastholder den salgsanbefaling, banken har haft på Mærsk-aktierne siden september 2012. Kursmålet lyder også fortsat på 35.000 kr., selv om B-aktien er steget fra 39.780 kr. til 44.760 kr. i den mellemliggende periode.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.