ShippingWatch

Rater stiger hurtigere og i kortere perioder

Raterne på Asien-Europa har i de seneste ni år bevæget sig i cykler for containerfragten. De er blevet kortere og kortere, samtidig med, at ratestigningerne er blevet hurtigere per runde i rate-cyklussen. Det skriver SeaIntel i en analyse.

Foto: Hapag-Lloyd

Raterne på Asien-Europa for containerfragten følger en cyklus mellem fald og stigninger i rater. Siden 2003 er der blevet kortere og kortere mellem udsvingene i ratecyklussen, og ratestigningen er på den baggrund blevet stejlere og stejlere fra cyklus til cyklus. Det skriver SeaIntel i analyse, hvor analysehuset forsøger at spå om den fremtidige rateudvikling.

Siden 2003 kan SeaIntel identificere, at raterne har været igennem en cyklus tre gange. Den fjerde er lige begyndt med et fald i raterne fra december 2012. Tyske Hapag-Lloyd meldte i sidste uge ud, at man fra marts vil kræve 750 USD mere pr. teu., og SeaIntel vurderer, at der på hele linjen af store rederier vil ske et rateløft, der vil bekræfte tendensen til, at ratestigningerne  er stejlere med tiden, fordi der er kortere mellem bund og top i cyklussen.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs