ShippingWatch

Maersk-analytikere: Fortsat faldgruber trods lys i horisonten

Selvom fragtraterne på den centrale rute fra Asien til Europa over de seneste to uger er steget, er det dog ingen garanti for, at priskrigen er afblæst permanent.

Foto: Hyundai Merchant Marine

Fragtraterne på den for A. P. Møller - Mærsk vigtige rute mellem Asien og Europa er steget markant de seneste to uger, og dermed ser rederierne ud til at have haft succes med den store ratestigning på 500 dollar, der blev varslet per 1. november. Det er et positivt tegn, at prisdisciplinen er tilbage i branchen. Novembers succeshistorie er dog ingen garanti for, at priskrigen ikke bryder ud igen, og analytikerne er splittede over hvilken vej, raterne skal gå.

I denne uge steg spotraterne fra Asien til Europa med 13,4 pct. til 1491 dollar, og dermed er raterne steget med 417 dollar de seneste to uger. Det svarer til, at lidt over 80 pct. af den varslede ratestigning er blevet gennemført.

"Stigningen er en god nyhed. Jeg ventede, at man ville få mellem 50 og 75 pct. af stigningen igennem, så at vi kommer op på over 80 pct. er farligt flot. Der er stadig overkapacitet, så det har ikke været de nemmeste betingelser at få en ratestigning igennem under," siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen til Ritzau Finans og fortsætter:

"Nu er spørgsmålet, hvornår raterne begynder at erodere igen, og om rederierne vil forsøge sig med endnu en ratestigning. I foråret så vi, at da de havde fået en stor ratestigning igennem, gik der ikke så lang tid, før der kom en til. Så jeg kunne godt forestille mig, at der kommer en ratestigning til i december måned."

Overraskelse over prisdisciplin

Også hos Alm. Brand Markets er man overrasket over hvor meget af ratestigningen, rederierne har fået igennem.

"Prisdisciplinen udviste i denne uge et comeback, der var større, end vi havde forventet med en rateøgning på 176 dollar, hvor vi havde forventet 50 dollar. Derved er nu 83 pct. af den annoncerede rateøgning gennemført - hvilket er en tilfredsstillende succesrate - og raten er igen profitabel. Vi forventer fortsat, at spotraterne vil falde herfra resten af året, om end vores ultimo estimat på niveau 1200 dollar nu virker lidt for pessimistisk, skriver Alm. Brand Markets Mærsk-analytiker Jesper Christensen i en kommentar til fredagens udvikling i rateindekset.

Spørgsmålet er, om ratestigningen kan fastholdes. I foråret havde rederierne succes med ratestigninger, men siden da er effekten gledet ud, og en stribe mindre stigninger har helt fortabt sig i mørket. Analytikerne er meget splittede omkring hvad vej, raterne skal gå i 2013. Ifølge de seneste konsensustal ligger estimaterne for resultatet i Maersk Line i 2013 mellem et tab på omkring 8 mia. kr. til et overskud på 8 mia. kr.

"Det er meget svært at forudse, hvad der skal ske i Maersk Line. Alt efter hvad man regner ind, er der nogle enorme udsving. Nu ligger vi omkring 300 dollar i plus, og i januar kan vi ligge 300 dollar i minus. Det er kun et spørgsmål om, om markedet kan holde tonnagen nede eller ej. Så snart nogen begynder at sende kapacitet tilbage ind i markedet, kommer priskonkurrencen tilbage, og det betyder alverden for raterne," siger Ricky S. Rasmussen, der har anbefalingen "outperform" på aktierne i A.P. Møller - Mærsk, og venter et overskud i Maersk Line i 2013.

Hos Alm. Brand har Jesper Christensen anbefalingen "sælg":

"Vi fastholder salgsanbefaling på A.P. Møller - Mærsk, selvom at selskabet forventes pænt igennem kvartalsregnskabet, i forventning om et 2013 med underskud i Maersk Line, skriver Alm. Brand Markets.

RITZAU FINANS

Drewry: Spotraten på Asien-Europa steg markant torsdag 

Asien-Europaraten stiger igen 

Container-indeks stiger igen 

Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele 

SeaIntel: Reduktion på Asien-Europa er blot symbolsk 

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs