En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
02.11.2012kl. 12.02

Maersk-analytikere: Fortsat faldgruber trods lys i horisonten

Selvom fragtraterne på den centrale rute fra Asien til Europa over de seneste to uger er steget, er det dog ingen garanti for, at priskrigen er afblæst permanent.
Foto: Hyundai Merchant Marine
AF RITZAU FINANS

Fragtraterne på den for A. P. Møller - Mærsk vigtige rute mellem Asien og Europa er steget markant de seneste to uger, og dermed ser rederierne ud til at have haft succes med den store ratestigning på 500 dollar, der blev varslet per 1. november. Det er et positivt tegn, at prisdisciplinen er tilbage i branchen. Novembers succeshistorie er dog ingen garanti for, at priskrigen ikke bryder ud igen, og analytikerne er splittede over hvilken vej, raterne skal gå.

I denne uge steg spotraterne fra Asien til Europa med 13,4 pct. til 1491 dollar, og dermed er raterne steget med 417 dollar de seneste to uger. Det svarer til, at lidt over 80 pct. af den varslede ratestigning er blevet gennemført.

"Stigningen er en god nyhed. Jeg ventede, at man ville få mellem 50 og 75 pct. af stigningen igennem, så at vi kommer op på over 80 pct. er farligt flot. Der er stadig overkapacitet, så det har ikke været de nemmeste betingelser at få en ratestigning igennem under," siger A.P. Møller - Mærsk-analytiker hos Nykredit Markets Ricky S. Rasmussen til Ritzau Finans og fortsætter:

"Nu er spørgsmålet, hvornår raterne begynder at erodere igen, og om rederierne vil forsøge sig med endnu en ratestigning. I foråret så vi, at da de havde fået en stor ratestigning igennem, gik der ikke så lang tid, før der kom en til. Så jeg kunne godt forestille mig, at der kommer en ratestigning til i december måned."

Overraskelse over prisdisciplin

Også hos Alm. Brand Markets er man overrasket over hvor meget af ratestigningen, rederierne har fået igennem.

"Prisdisciplinen udviste i denne uge et comeback, der var større, end vi havde forventet med en rateøgning på 176 dollar, hvor vi havde forventet 50 dollar. Derved er nu 83 pct. af den annoncerede rateøgning gennemført - hvilket er en tilfredsstillende succesrate - og raten er igen profitabel. Vi forventer fortsat, at spotraterne vil falde herfra resten af året, om end vores ultimo estimat på niveau 1200 dollar nu virker lidt for pessimistisk, skriver Alm. Brand Markets Mærsk-analytiker Jesper Christensen i en kommentar til fredagens udvikling i rateindekset.

Spørgsmålet er, om ratestigningen kan fastholdes. I foråret havde rederierne succes med ratestigninger, men siden da er effekten gledet ud, og en stribe mindre stigninger har helt fortabt sig i mørket. Analytikerne er meget splittede omkring hvad vej, raterne skal gå i 2013. Ifølge de seneste konsensustal ligger estimaterne for resultatet i Maersk Line i 2013 mellem et tab på omkring 8 mia. kr. til et overskud på 8 mia. kr.

"Det er meget svært at forudse, hvad der skal ske i Maersk Line. Alt efter hvad man regner ind, er der nogle enorme udsving. Nu ligger vi omkring 300 dollar i plus, og i januar kan vi ligge 300 dollar i minus. Det er kun et spørgsmål om, om markedet kan holde tonnagen nede eller ej. Så snart nogen begynder at sende kapacitet tilbage ind i markedet, kommer priskonkurrencen tilbage, og det betyder alverden for raterne," siger Ricky S. Rasmussen, der har anbefalingen "outperform" på aktierne i A.P. Møller - Mærsk, og venter et overskud i Maersk Line i 2013.

Hos Alm. Brand har Jesper Christensen anbefalingen "sælg":

"Vi fastholder salgsanbefaling på A.P. Møller - Mærsk, selvom at selskabet forventes pænt igennem kvartalsregnskabet, i forventning om et 2013 med underskud i Maersk Line, skriver Alm. Brand Markets.

RITZAU FINANS

Drewry: Spotraten på Asien-Europa steg markant torsdag 

Asien-Europaraten stiger igen 

Container-indeks stiger igen 

Stor Maersk Line-rival erobrer markedsandele 

SeaIntel: Reduktion på Asien-Europa er blot symbolsk 

Relaterede artikler:

  • Drewry: Spotraten på Asien-Europa steg markant torsdag

    For abonnenter

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    Asien-Europaraten stiger igen

  • Foto: Hyundai Merchant Marine

    Container-indeks stiger igen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Karpowership
Rederier

Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere

Et ukrainsk energiselskab er tæt på at kunne lease et kraftværkskib, der skal levere strøm til op mod en mio. borgere i det krigshærgede land.

For abonnenter

Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

Færgerederiet Forsea er nu ejet af Molslinjen, efter at parterne har fået styr på de sidste detaljer i en handel, der ifølge medie har en værdi på ca. 4 mia. kr.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Senior Porteføljemanager

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge