Dansk ledede installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, er på verdensplan blandt de selskaber, der har størst og længst erfaring i branchen, siger Sune Strøm, økonom i brancheforeningen Vindmølleindustrien, til Søfartens Ledere.
I løbet af de næste otte år skal der opsættes rundt regnet 3000 havvindmøller i Europæiske farvande. Og dansk ledede installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, er på verdensplan blandt de selskaber, der har størst og længst erfaring i branchen, siger Sune Strøm, der er økonom i brancheforeningen Vindmølleindustrien, til Søfartens Lederes hjemmeside.
"Det er afgørende, hvor mange tårne, naceller og vinger, installationsfartøjerne kan have med af gangen, om arbejdsgangen er effektiv og hvor hårdt vejr, fartøjerne kan arbejde i. Og det er klart, at fartøjernes ansvarlige officerer er helt afgørende for, at tidsplaner kan overholdes og at arbejdet går som planlagt," siger Sune Strøm, og tilføjer, at sikkerhedsniveauet i havvindmøllebranchen er ekstremt højt. Et ansvar, der også ligger hos skibenes officerer:
"Der er helt klart et stigende behov for mandskab - herunder skibsofficerers kompetencer - i branchen, og det er i den forbindelse vigtigt, at de danske skibsofficerer sørger for at have de rigtige certifikater til det meget specialiserede arbejde."
I takt med, at markedet vokser, stilles der større og større krav til aktørerne i i en branche, hvor tid i bogstavelig forstand er penge; installationsskibe og mandskab koster millioner af kroner.
"Derfor har det stor betydning, at de dansk ledede installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, på verdensplan er blandt de selskaber, der har størst og længst erfaring i branchen. Det giver bygherrerne en stor sikkerhed for, at møllerne bliver opsat til tiden - uden dyre forsinkelser. Det er klart, at man vil minimere risici - derfor er Danmark helt fremme i markedet for opsætning af havvindmøller," siger Sune Strøm, økonom i brancheforeningen Vindmølleindustrien.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.