ShippingWatch

Danske vindmølleskibe har afgørende forspring

Dansk ledede installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, er på verdensplan blandt de selskaber, der har størst og længst erfaring i branchen, siger Sune Strøm, økonom i brancheforeningen Vindmølleindustrien, til Søfartens Ledere.

I løbet af de næste otte år skal der opsættes rundt regnet 3000 havvindmøller i Europæiske farvande. Og dansk ledede installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, er på verdensplan blandt de selskaber, der har størst og længst erfaring i branchen, siger Sune Strøm, der er økonom i brancheforeningen Vindmølleindustrien, til Søfartens Lederes hjemmeside.

Fire giga-vindskibe til kaj i Esbjerg 

"Det er afgørende, hvor mange tårne, naceller og vinger, installationsfartøjerne kan have med af gangen, om arbejdsgangen er effektiv og hvor hårdt vejr, fartøjerne kan arbejde i. Og det er klart, at fartøjernes ansvarlige officerer er helt afgørende for, at tidsplaner kan overholdes og at arbejdet går som planlagt," siger Sune Strøm, og tilføjer, at sikkerhedsniveauet i havvindmøllebranchen er ekstremt højt. Et ansvar, der også ligger hos skibenes officerer:

"Der er helt klart et stigende behov for mandskab - herunder skibsofficerers kompetencer - i branchen, og det er i den forbindelse vigtigt, at de danske skibsofficerer sørger for at have de rigtige certifikater til det meget specialiserede arbejde."

Vilhelmsen: Vindmølleskibe kommer ikke i DIS 

I takt med, at markedet vokser, stilles der større og større krav til aktørerne i i en branche, hvor tid i bogstavelig forstand er penge; installationsskibe og mandskab koster millioner af kroner.

Foto: A2SEA
Foto: A2SEA
 

"Derfor har det stor betydning, at de dansk ledede installationsfartøjer, der opsætter havvindmøller, på verdensplan er blandt de selskaber, der har størst og længst erfaring i branchen. Det giver bygherrerne en stor sikkerhed for, at møllerne bliver opsat til tiden - uden dyre forsinkelser. Det er klart, at man vil minimere risici - derfor er Danmark helt fremme i markedet for opsætning af havvindmøller," siger Sune Strøm, økonom i brancheforeningen Vindmølleindustrien.

Vindmølleskibe skal kortlægges  

DNV: Behovet for vindmølleskibe stiger 

Vindmølleskibet Pacific Orca var fem år undervejs 

A2Sea: Vi ser ind i et voksende marked 

 

Mere fra ShippingWatch

Forsinkelser forude: Omikron rammer Kinas havne

Det er i det store hele lykkedes Kina at holde covid ude efter det oprindelige udbrud i Wuhan. Så kom omickron – og landets nul-tolerance over for virussen betyder nu forsinkelser i verdens travleste havne.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs