Vindmølleskibet Pacific Orca var fem år undervejs

Det har ikke været afslappende at gå fra at være et rederi med skibe under bygning til at være funktionelt rederi, fortæller folkene bag Swire Blue Ocean til ShippingWatch. Rederiet tog levering af sit første skib, vindmølleskibet Pacific Orca, i juli 2012 efter fem års forberedelser.

Mange vil huske Swire Blue Ocean som rederiet bag verdens største skib til opsætning af vindmøller, Pacific Orca, der lå i Københavns havn tidligere på året. Og det var da også et stort øjeblik for stifteren, Lars Blicher, da skibet anløb Københavns havn i oktober. Det var nemlig kulminationen på et projekt, der startede tilbage i 2007.

"Min grandfætter er førende ingeniør indenfor opsætning af fundamenter. Han nævnte, at det de manglede mest var gode skibe at arbejde fra. Så tænkte jeg, at det kan jeg godt finde ud af," siger Lars Blicher, der grundlagde selskabet.

Han har en baggrund som skibsfører i en række forskellige selskaber, som han selv kalder 'alle andre steder end A.P. Møller'. Han drev gennem ti år IT-virksomheder i udlandet, ind til han i 2007 stiftede Blue Ocean Ships, hvor Rikke V. Stoltz i 2009 kom ind i selskabet som partner. Hun har en fortid i A.P. Møller-Mærsk, hvor Lars Blicher var kaptajn på et skib fra Elite Shipping, som hun chartrede. Siden da har de to været i kontakt løbende omkring andre iværksættervirksomheder.

De besluttede i 2010 at sælge selskabet til den britiske Swire-gruppe. Swire Blue Oceans direkte moderselskab, Swire Pacific Offshore, ejer en af verdens største DP 2-flåde (dynamiske positioneringsskibe) med over 75 skibe.

Swire-gruppen er en britisk pendant til det tidligere ØK-konglomerat. Gruppen, hvis hoved-aktiviteter i dag er i Asien, ejer et puslespil af forskellige virksomheder indenfor fødevarer og øl til selskaber relateret til grøn energi.

"Det betød større sikkerhed for os. Lige pludselig skulle vi ikke længere bruge tid på at være ude og finde steder, hvor vi kunne låne penge. Jeg vil sige, at før gik vi med livrem, mens vi nu går med livrem og seler," siger Lars Blicher.

Første skib

Pacific Orca er det danske rederis første skib, og det er en del af den såkaldte O-serie, hvor det identiske søsterskib Pacific Osprey bliver leveret nytårsaften i år. Således er Swire Blue Ocean først for nyligt gået fra at være et selskab, der skulle finde kontrakter og forberede ankomsten af sit første skib, til rent faktisk at drive skibet.

"Vi har bestemt ikke kedet os," siger Lars Blicher med et lidt træt smil. "Vi har trukket meget på vores moderselskab, og de har støttet os ekstremt meget. Vi fik lov af dem til at få en af personerne, der har stået for bygningen af skibene i Korea, til at være en del af vores tekniske management. Det er en kæmpe fordel for os, fordi han kender hver en møtrik af skibet. Men det er jo ikke gratis at hente ham til Danmark," siger Lars Blicher.

Han mener, det har været et godt skifte for det tidligere Blue Ocean Ships at få en koncern som ejer. Swire har nemlig i hans optik en tradition for at give deres datterselskaber vide rammer, sådan at Swire Blue Ocean kan drive forretningen selv men trække på gruppen, når der er behov for det.

Og det er nu, at Swire Blue Ocean skal ud og bevise sit værd, understreger Lars Blicher.

"Vi har været i kontakt med kunderne siden 2007, hvor eksempelvis Dong, Siemens og MT Højgaard er kommet med input undervejs. De her skibe er jo en stor investering, så nu skal vi ud og bruge dem, så vi bliver endnu skarpere på kundernes behov, og bevise at de kan det, vi har sagt, de kan," siger Lars Blicher.

Det er specielt vigtigt at bevise, eftersom den tredje udbudsrunde i den engelske del af Nordsøen er på vej, og Swire Blue Ocean skulle gerne kunne få kontrakter i den forbindelse.

Både vind og rigge

Pacific Orca er bygget til at lave opsætning af havvindmøller, men Lars Blicher regner med, at selskabet også på længere sigt kommer til at bevæge sig ind på serviceringsområdet i takt med, at leverandørerne af havvindmøllers femårige servicekontrakt udløber.

Pacific Orca og Pacific Osprey er dækket ind med kontrakter frem til 2014 og 2015 hos selskaber som Dong, Vattenfall og norske AF Group. De to første opgaver handler om at opsætte et fundament og vindturbiner, mens den tredje opgave er at afvikle gasplatforme. Det er ikke en type arbejde, som skibene specifikt er designet til, men det er en udvidelse af opgaveporteføljen, som Lars Blicher er glad for.

"Markedet er ikke stort for afvikling af olie- og gasplatforme endnu. Men vi kan med vores skibe løse den opgave billigere og hurtigere, end man tidligere har gjort det, så hvis den kontrakt lykkes godt, vil vi blive ret interessante for olieselskaberne," siger Lars Blicher, der fremhæver, at de to skibe kan operere på vanddybder, der gør over 600 platforme i Nordsøen tilgængelige.

Swire Blue Ocean chartrer selskabets skib ud med besætning og kranførere. Oftest er der en tredjepart ombord, der står for selve installationen af komponenter. Selskabet står altså kun for selve løftet, mens kunden sørger for installation. 2012 er stadig et etableringsår for selskabet, men Swire Blue Ocean regner med et overskud i 2013.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

 

Rederi: Masser af arbejde til Pacific Orca  

Blue Water Shipping tror på havvindmøllemarkedet 

Rapport: Lovende udsigter for vindmølleshipping 

Regeringen vil udskyde havvindmølleparker 

MAN får vigtig ordre inden for offshore industrien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også