Vilhelmsen: Vindmølleskibe kommer ikke i DIS
![Foto: A2SEA](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4814304.ece/ALTERNATES/schema-16_9/SEA_ENERGY_A2SEA.jpg)
Det er ikke en del af regeringens maritime vækstudspil at skibe til opsætning af vindmøller og specialskibe relateret til opsætningen kan komme ind i Dansk Internationalt Skibsregister.
"Havvindmølleindustrien er ganske interessant for hele det maritime område, og at vi kan være medspillere på det. Men det er ikke tænkt med i dette oplæg, og det har noget at gøre med økonomien i forhold til DIS og EU's statsstøtteregler, der ikke tillader det. Men vi må prøve at se, hvad der kan lade sig gøre på sigt," siger Erhvervs- og Vækstminister, Annette Vilhelmsen, til ShippingWatch.
Som det er nu, tillader EU-regler for maritim statsstøtte nemlig ikke, at den type skibe omfattes af tonnageskat.
"Udformningen af EU’s statsstøtteretningslinjer for maritim transport er afgørende for, at Danmark fortsat kan tilbyde den maritime sektor stabile, attraktive og fremtidsorienterede rammebetingelser med vækstpotentiale for kvalitetsskibsfart og maritime kompetencer. I dag begrænser EU’s maritime statsstøtteretningslinjer imidlertid anvendelsen af tonnageskat på rederiernes indchartring af skibe i uhensigtsmæssig grad, ligesom en række maritime aktiviteter, der udføres af specialskibe, ikke er omfattet af retningslinjerne," hedder det i vækstudspillet.
Regeringen vil dog arbejde for at gøre de maritime statsstøtteregler fra EU mere tidssvarende, så de kommer i bedre overensstemmelse med udviklingen i den maritime sektor. Det gælder både for indchartrede skibe og brug af specialskibe inden for blandt andet offshore.
Avis: Gamle skatteregler tvinger Orca under cypriotisk flag
Dansk beskæftigelsespotentiale
Vækstteamet har tidligere anbefalet at få vindmølleskibe ind under DIS og det fremhæves også i det endelige udspil som et område med potentiale for dansk beskæftigelse.
"Ser man på antallet af aktive havvindmøller, har der været en betydelig stigning igennem de senere år. Den globale kapacitet fra offshoreinstallationer er i dag 4 gigawatt, men forventes at stige til 40 gigawatt i 2020. Samtidig er der et dansk beskæftigelsespotentiale, såfremt specialskibe til offshoreindustrien kan komme ind i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)," hedder det i vækstudspillet.
Vindmøllerederiet A2SEA var i sin tid meget positivt stemt overfor vækstteamets forslag.
"Det er i høj grad noget, vi efterspørger for vores installationsskibe i vindmølleindustrien, og det er noget, vi har behov for. Området er i dag ikke særlig klart, og vi kan helt klart sikre flere danskere beskæftigelse i industrien, hvis der kommer klare regler for, at vores skibe er omfattet af DIS," sagde Jens Frederik Hansen, adm. direktør i A2sea, til ShippingWatch.
Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt
A2sea: Vores skibe bør være omfattet af DIS
Vindmølleindustrien: Havvindmøller er sikkert vækstmarked
A2Sea: Der er plads til flere i vindmøllemarkedet
Relaterede artikler
A2sea: Vores skibe bør være omfattet af DIS
For abonnenter