ShippingWatch

Vindmølleskibe skal kortlægges

Operationer med specialskibe vil vokse stærkt i takt med væksten i opsætning af vindmølleparker.  Nu skal et forskningsprojekt på SDU være med til at sikre, at medarbejdernes vigtige kompetencer ikke går tabt.

Foto: A2SEA

De ofte komplicerede operationer med specialskibe i offshoreområder i forbindelse med den kraftige vækst i udbygning af vindmølleparker skal kortlægges i et forskningsprojekt på Syddansk Universitet. Den Maritime Fond har bevilget midler til et ph.d.-projekt, som ingeniør Rune Zilcken skal udføre. Et arbejde, der bl.a. vil ske i tæt dialog med A2Sea.

"Operation af specialskibe er højaktuel. Opbygning af vindmølleparker er i rivende udvikling, og danske rederier er store aktører i denne branche. Rederne opererer både de skibe, der er med ved installation af møllerne, samt skibe som benyttes ved den efterfølgende drift og vedligehold," fremgår det af projektbeskrivelsen.

Forskningsprojektet har samtidig tæt forbindelse til en ny uddannelse for de i for forvejen stærkt efterspurgte maskinmestre på Syddansk Universitet, ligesom offshoreaktiviteter er højaktuel i regeringens nye maritime vækstplan.

Læs hele vækstplanen her

Kostbar viden kan gå tabt

"Operation af specialskibe i offshoreområderne kan være særdeles kompliceret og stiller store krav til de involverede medarbejdere og deres kompetencer. Det gælder både ude ombord i skibene i den landbaserede organisation, som løbende udarbejder procedurer for hvert enkelt projekt," siger Rune Zilcken til ShippingWatch.

Rune Zilcken har senest været fem år i Force Technology, hvor han har arbejdet med hydrodynamik og fremdrift af skibe.

"Kompetencerne ligger i meget stor udstrækning i hovederne på medarbejderne inden for vindmøllebranchen. Derfor har man en klassisk faldgrube i sådan et projektarbejde, hvor det har store konsekvenser, hvis der sker noget med de mange nøglepersoner eller de flytter til et andet rederi. Så mister rederne afgørende viden. Derfor synes vi, det er vigtigt at få procedurerne beskrevet og forhåbentlig ende ud med at få etableret et værktøj, der kan bruges af alle," siger Rune Zilcken.

Det fremgår af projektbeskrivelsen, at der er også fare for, at dyrebar viden og er­far­ing går tabt, hvis disse erfarne personer forlader firmaet eller endda branchen. Branchen er desuden i kraftig vækst, hvilket medfører, at antallet af skibe og antallet af nyansatte besætningsmedlemmer og personale på land med ringe eller ingen erfaring øges. Uden effektiv vidensdeling og videregivelse af erfaringer til disse nyansatte, vil oplæring tage uforholdsmæssigt lang tid, hedder det.

Ny uddannelse

I september 2014 slår Syddansk Universitet dørene op for en ny kandidatuddannelse som overbygning for nye navigatører, maskinmestre og duale skibsofficerer, der har en professionsbachelor. Dermed er det ikke længere nødvendigt at starte helt forfra for maskinmestre og navigatører, der vil læse videre.

Og der bliver rift om de kommende kandidater, forventer Marie Lützen, lektor på SDU, og hovedarkitekten bag den nye uddannelse.

Cand.tech i maritim og offshore teknologi hedder den nye kandidatuddannelse på Syddansk Universitet. SDU forventer at optage omkring 20 studerende på den nye uddannelses første hold i september 2014.

Danmark har brug for en Maritim Kompetencefond  

Politisk forslag om at øge optag af maskinmestre 

Maskinmestrene mener de blev glemt i Finansloven 

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs