Stigning i skibsforlis i 2012
![Foto: John Hansen](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article3004624.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Concordia.jpg)
Antallet af skibsforlis steg i 2012, hvor i alt 106 skibe gik tabt på verdensplan. Det var en stigning i forhold til året før på 10 pct., oplyser forsikringsselskabet Allianz Global, skriver TradeWinds.
Selvom der er sket en stigning fra 2011 til 2012, hvor Costa Concordias forlis var det største, er 2012 stadig et bedre år end gennemsnittet for de seneste ti år, hvor der i gennemsnit er forlist 146 skibe om året.
Sammenlignet med 2011 skete tabene af skibe i 2012 i højere grad i Asien, hvor der især var forlis i det sydlige Kina, Indokina, Indonesien og ved Filippinerne, skriver Allianz Global. Samtidig forliste der også hyppigere skibe i det østlige Middelhav, i Sortehavet og i farvandene omkring Japan, Korea og det nordlige Kina.
Store skibsforlis får forsikringspræmierne til at stige i 2013
Det øgede antal skibsforlis er medvirkende til en stigning i forsikringspræmierne i 2013, hvilket kan være dyrt for rederne - især i de hårdt ramte segmenter som tørlast og tank. P&I klubben Skuld fortalte i november til ShippingWatch, at der er tale om en stigning i alle selskaber:
"Der er tale om et generelt billede, hvor alle klubber melder prisstigninger ud. Stigningerne bliver på mellem 5 og 15 procent uafhængig af kundens statistikforløb, hvor nogle vælger at gennemføre stigninger samlet for hele medlemsgruppen. Vi vil foretage en mere individuel vurdering af vores kunder set i forhold til risiko og performance," siger adm. direktør hos Skuld i København, Helle Lehmann til ShippingWatch.
Svitzer skal tømme sunket skib
Relaterede artikler
Rederne: Store præmiestigninger kan være nødvendige
For abonnenter