DFDS-aktien tabte 1,5 mia kroner i 2012

2012 har ikke været et godt år for DFDS-aktien, der tabte 28 pct. af sin værdi i løbet af året. Årsagen skal findes i lavere volumener på grund af krisen i Europa og konkurrencesituationen på Den Engelske Kanal og på ruten mellem Gøteborg og Storbritannien, forklarer Dan Togo Jensen fra Handelsbanken.
Foto: DFDS
Foto: DFDS

Mens de andre danske rederier på fondsbørsen har oplevet stigninger i deres markedsværdi, er DFDS-aktien faldet 28 pct. i værdi, når man sammenligner markedsværdien 30. december 2011 med 31. december 2012. Det viser tal fra Nykredit Markets, som ShippingWatch har gennemgået.

2012 et godt aktieår for næsten alle rederier 

"Der er sket to ting i løbet af 2012, der har ramt aktien. DFDS har mistet markedsandele på ruten fra Göteborg til England, og så har de lavet den her satsning på Den Engelske Kanal, som ind til videre har kostet dem penge, og så kan man sige, at der er generelt pres i markedet på volumensiden som følge af de svage økonomiske konjunkturer," siger Dan Togo Jensen, der er aktieanalytiker i Handelsbanken, til ShippingWatch.

Analytikere: DFDS presset i Nordsøen og kanalen 

DFDS-aktien havde en samlet markedsværdi på 5,274 mia. kr. ved udgangen af af 2011, mens den på den sidste dag af 2012 havde en samlet markedsværdi på 3,796 mia. kr. hvilket er knap halvanden milliard kroner mindre eller et fald på omkring 28 pct.

"De her ting er ikke noget, der lige vender på en tallerken i 2013. Vi skal se nogle løsninger blandt andet på kanalen, for de kan jo ikke blive ved med at tabe penge dernede. De har introduceret en ny færge dernede, der skal forbedre indtjeningen, men de er jo stadig oppe imod Myferrylink, og der er ikke nogen tvivl om, at der er overkapacitet på ruten," siger Dan Togo Jensen.

Konkurrent eller ej

Dan peger dog på, at de trængte volumener fra DFDS' tidligere guldrute fra Göteborg til England godt nok rammer DFDS, men at konkurrenten på ruten også påvirkes.

"Konkurrenten i Göteborg, North Sea RoRo, sejler sandsynligvis med et pænt tab og skal formodentlig gøre op med sig selv, om de fortsat ønsker at drive ruten mellem Göteborg og Storbritannien. Så set med DFDS' briller er der ikke noget, der er så ondt, at det ikke er godt for noget, fordi den meget svage udvikling ud af Sverige er med til at skubbe beslutningen tættere på for konkurrenten om, hvorvidt de skal fortsætte driften eller ej," siger Dan Togo Jensen.

Det vil være til klar gevinst for DFDS, hvis North Sea RoRo stopper driften, eftersom DFDS således igen vil have ruten for sig selv.

"Det er jo ren spekulation på nuværende tidspunkt, men vi ved, at North Sea RoRo har forlænget kontrakterne på de skibe, de sejler med, så de har kapaciteten i løbet af 2013 også til at fortsætte. Så der er ikke nogen nem løsning lige om hjørnet for DFDS."

DFDS og svensk rival i priskrig på Nordsøen

DFDS' nye ærkerival har indsat ny ledelse  

North Sea RoRo kostede DFDS-aktien 11 pct. i første kvartal 

DFDS: Ny konkurrent bag en tredjedel af nedgangen i Nordsø-forretning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også