Der var ingen bevæbnede vagter om bord på det danske olietankskib Torm Kristina, da det lørdag blev angrebet af somaliske pirater. Rederiforeningen tager procedurer op efter piratangreb, skriver Ritzau.
Rederierne er presset økonomisk. De somaliske piraters kriminelle aktiviteter er stækket af den internationale flåde. Det er en cocktail, der generelt får rederierne til at spare lidt mere på udgifterne til sikkerheden, når de sejler gennem piratfarvandet.
Det siger direktør i sikkerhedsfirmaet Guardian, Normann Kristiansen, til Ritzau. Torm Kristina vej på vej til at hente vagter.
"Rederierne er økonomisk pressede, og vi hører ofte rederier sige, at det ikke er så slemt længere med piraterne, og derfor vælger de at spare på sikkerheden. Eksempelvis har vi erfaring for, at nogle rederier vælger at sejle uden bevæbnede vagter," siger Normann Kristiansen til Ritzau.
Der var ingen bevæbnede vagter om bord på det danske olietankskib Torm Kristina, da det lørdag blev angrebet af somaliske pirater i Oman-bugten, bekræfter presseofficer, orlogskaptajn Jesper Rasmussen fra Søværnets Operative Kommando, SOK, over for Ritzau.
Så vidt vi har fået oplyst, var der ingen bevæbnede vagter om bord på skibet. Oman-bugten ligger i randområdet af, hvor somaliske pirater opererer, siger Jesper Rasmussen til Ritzau.
En ordentlig risikovurdering
Det er dog ifølge sikkerhedsdirektøren rimeligt nok.
"Hvis de bare sørger for en ordentlig risikovurdering, før de gør det, så er det helt i orden at sejle uden. Man skal bare passe på med ikke at løsne for meget på sikkerheden, fordi man er drevet af økonomien," siger Normann Kristiansen.
Han peger på, at truslen fra somaliske pirater i Oman-Bugten ikke er ny.
"Det er ikke nyt, at der kan være fare for piratangreb i Oman-Bugten, det er ikke en fare, der er drevet over," siger han.
Procedurer til revision
Vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen siger, at piratangrebet lørdag på den danske olietanker Torm Kristina i Oman-Bugten vil få rederierne til at kigge deres procedurer for sikkerhed igennem igen.
"Der var ikke bevæbnede vagter på Torm-skibet, men som jeg forstår det, var skibet netop på vej til at hente bevæbnede vagter. Torm er et af de rederier, der bruger bevæbnede vagter rigtig meget," siger Jan Fritz Hansen:
"Angrebet viser med al tydelighed, at det ikke er slut endnu, og at det er vigtigt, at flådestyrkerne bliver i området," siger Jan Fritz Hansen.
Skibe fra rederiet Torm er tidligere blevet angrebet af pirater. Det er lykkedes bevæbnede vagter at slå angrebet ned.
I februar sidste år havde 13 ud af 20 besætningsmedlemmer - herunder kaptajnen - fået nok om bord på Torm Gertrud. De afmønstrede på grund af piratfaren.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.