ShippingWatch

Militærchef advarer EU mod at slække piratkontrol

Forbindelsesofficer fra EU's antipirat-mission Atalanta, der overvåger piratsituationen ved Somalia og Det Indiske Ocean, kommandør David Giles, advarer EUs medlemslande mod at slække på den militære operation, selvom antallet af kapringer er faldet de seneste måneder.

Foto: Søværnet

Den danske spillefilm Kapringen fik bragt piratproblemet tilbage på den politiske dagsorden, da over 120 deltagere fra EU's politiske institutioner onsdag aften så den anmelderroste film om besætningen på et dansk skib, som bliver kapret af pirater.

Kapringen blev vist i Europa-Parlamentet på foranledning af Danmarks Rederiforening og det danske medlem af parlamentet Anne Rosbach. Budskabet om søfolkenes lidelser i forbindelse med skibskapringer gjorde stort indtryk, og under den efterfølgende debat understregede blandt andre forbindelsesofficer fra EU's operation Atalanta, kommandør David Giles, det afgørende vigtige i, at EU's medlemslande fortsat bidrager til den militære operation, også selvom antallet af kapringer er faldet de seneste måneder. Alternativet er, ifølge Giles, at pirateriet blot blusser op igen.

Kun ét somalisk piratangreb i tredje kvartal 

Og det lykkedes at fastholde politisk fokus på pirateri i EU i almindelighed og cementere det i parlamentet i særdeleshed, fortæller vicedirektør Jan Fritz Hansen fra Danmarks Rederiforening.

“Vi er yderst tilfredse med at kunne bruge Kapringen som øjenåbner, så ingen glemmer, hvad pirateri handler om. Jeg er glad for, at medlemmer af Europa-Parlamentet også er indstillede på at tage en tørn, så EU kan medvirke til at løse problemet, ” sagde han. Ifølge Jan Fritz Hansen gælder det om at holde fast i de tiltag, der har virket indtil videre og samtidig holde et vågent øje med udviklingen på den afrikanske vestkyst og andre områder, hvor pirateri viser tegn på at vinde frem.

Er EUs kamp mod pirater begyndt at skride? 

Skibe undlader at oplyse om pirater 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs