ShippingWatch

Tankredere betaler kassen for at holde olien varm

Intertanko, der er tankredernes internationale sammenslutning, har indkaldt mæglere til møde for at diskutere de store omkostninger, der er forbundet med at holde råolie på rette temperatur under transporter.

Redernes omkostninger til at holde råolien varm under transporter er en ekstra økonomisk byrde overi de i forvejen tårnhøje udgifter til brændstof. Derfor har tankredernes internationale sammenslutning Intertanko indkaldt en række ledende mæglere til møde om sagen.

Intertanko: Elendige markedsforhold ødelægger tankindustrien 

Intertankos adm. direktør Kathi Stanzel siger til Lloyd's List, at nogle beslutningstagere i olieselskaberne ikke er klar over de ekstra omkostninger, rederne skal finansiere for at holde råolien oppe på et bestemt temperaturniveau oveni i et i forvejen meget ringe shippingmarked.

Maersk Tankers udfordrer globalt ratesystem  

Rederne er nødt til at holde temperaturen på råolien oppe under transporter for at bevarer oliens såkaldte viskositet, tykkelse, men denne proces belaster yderligere brændstofforbruget, mellem 600-700 USD per ton i løbet af 2012, ombord på skibene.

Ifølge mæglerfirmaet Gibson er omkostningen til opvarmning af råolie reflekteret i Worldscale, der er grundlaget for fastsættelse af raterne. Men flere tankrederier, bl.a. Maersk Line og Frontline, har tidligere i år anfægtet Worldscale, som ifølge rederne ikke i tilstrækkeligt omfang tager højde for nutidens høje oliepriser.

Medie: Maersk Tankers vil indføre brændstoftillæg 

Frontline enig i Maersk Tankers' frygt for bunkerpris 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs