Tankredere betaler kassen for at holde olien varm
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4784795.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Image03.jpg)
Redernes omkostninger til at holde råolien varm under transporter er en ekstra økonomisk byrde overi de i forvejen tårnhøje udgifter til brændstof. Derfor har tankredernes internationale sammenslutning Intertanko indkaldt en række ledende mæglere til møde om sagen.
Intertanko: Elendige markedsforhold ødelægger tankindustrien
Intertankos adm. direktør Kathi Stanzel siger til Lloyd's List, at nogle beslutningstagere i olieselskaberne ikke er klar over de ekstra omkostninger, rederne skal finansiere for at holde råolien oppe på et bestemt temperaturniveau oveni i et i forvejen meget ringe shippingmarked.
Maersk Tankers udfordrer globalt ratesystem
Rederne er nødt til at holde temperaturen på råolien oppe under transporter for at bevarer oliens såkaldte viskositet, tykkelse, men denne proces belaster yderligere brændstofforbruget, mellem 600-700 USD per ton i løbet af 2012, ombord på skibene.
Ifølge mæglerfirmaet Gibson er omkostningen til opvarmning af råolie reflekteret i Worldscale, der er grundlaget for fastsættelse af raterne. Men flere tankrederier, bl.a. Maersk Line og Frontline, har tidligere i år anfægtet Worldscale, som ifølge rederne ikke i tilstrækkeligt omfang tager højde for nutidens høje oliepriser.
Relaterede artikler
Frontline enig i Maersk Tankers' frygt for bunkerpris
For abonnenter