En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
13.04.2012kl. 11.49

Maersk Tankers udfordrer globalt ratesystem

De tårnhøje brændstofpriser er kommet ud af kontrol, og tankrederierne kan under de nuværende betingelser ikke blive kompenseret for de meget store udsving, mener Maersk Tankers. Rederiet gransker mulighederne for en ny brancheløsning, så olieselskaberne, kunderne, kommer til at betale noget mere af regningen.
af OLE ANDERSEN

Maersk Tankers, der kontrollerer en af verdens største tankskibsflåder med over 300 skibe og samtidig indtager rollen som global markedsleder i den nye VLCC-pool Nova Tankers, udfordrer nu det historisk-betingede globale ratesystem inden for tank. Tankrederierne i dag har ingen reel mulighed for at blive kompenseret for de ekstremt høje brændstofpriser. Det har for nylig fået kunder til at frygte for sikkerhed og manglende vedligehold på skibene på grund af økonomisk trængte tankrederier.

Ifølge Klaus Rud Sejling, CCO i Maersk Tankers (foto), er de ekstremt høje bunkerpriser kommet helt ud af kontrol i forhold til specielt tankrederierne og deres økonomi, fordi tankrederiernes mangeårige grundlag for beregning af raterne, Worldscale Freight Rate Schedules, ikke i tilstrækkeligt omfang kompenserer rederne for den løbske og tårnhøje bunkerpris.

En brancheløsning

Derfor har Maersk Tankers indledt juridiske undersøgelser af mulighederne for en regulær brancheløsning med deltagelse af konkurrenter og kunder, siger Klaus Rud Sejling til ShippingWatch.

"Vi vil undersøge, om der er en mulighed for at finde en strukturel løsning for tankindustrien. Hvordan vi vil gøre det, vil jeg helst ikke udtale mig om på nuværende tidspunkt. Vi skal selvfølgelig have undersøgt de juridiske rammer, og det er ikke helt klart endnu, hvilke muligheder vi har. Men det siger sig selv, at det skal foregå på lovlig vis," siger Klaus Rud Sejling:

"Worldscale løser ikke i dag problemet med den enorme stigning, vi har oplevet i bunkeromkostninger. Det er der flere forklaringer på. Hvis flatraten, basisraten, justeres op på grund af højere bunkeromkostninger, sker der bare det, at man forhandler priserne tilsvarende ned. Det vil altså ikke have nogen reel effekt. Desuden er der en ret stor forsinkelse i den justering, Worldscale foretager. Det betyder, at vi allerede i dag betaler 6.000 USD mere om dagen på en VLCC'er i forhold til den senest opdaterede Worldscale-rate.

 

Ekstrem situation i tank

"Vi har en helt ekstrem situation. Vi har at gøre med en enkelt omkostningskomponent, som kan udgøre langt over halvdelen af driftsomkostningerne. Det er ret unikt for en hel industri i dag, at man ikke kan udjævne disse enorme udsving," fastslår Klaus Rud Sejling.

Han nævner eksempler som luftfartsindustrien og containerrederierne, som modsat tankrederier kompenseres for udsving i brændstofomkostningerne og kan implementere en form for balancerende charge, der ligger uden for dag-til-dag prisforhandlinger:

"Alle luftfartsselskaber har i dag en form for fuel charge. I cointainerindustrien ser du samme billede, hvor du har BAF (Bunker Adjustment Factor), som er en charge, der ligger ved siden af den daglige rateforhandling og virker som en slags stabilisator. I tank er vi i den situation, at vi har én enkelt omkostningskomponent, der vejer så tungt og næsten er kommet helt ud af kontrol, at den rammer os kolossalt hårdt. Og for mange af vores kunder er det heller ikke gennemsigtigt. For kunderne ser det jo ud til, at de betaler en forholdsvis høj pris til skibsrederen for en rejse.  Men trækker man den enorme stigning i bunkeromkostningerne fra, taler vi pludselig om et niveau, der slet ikke er holdbart."

20.000 USD mere om dagen

I forhold til for ca. fem år siden, koster det i dag ca. 20.000 USD mere om dagen for Maersk Tankers og andre at sejle en VLCC'er.

"Det kan være, kunden undrer sig og måske synes, at han betaler det samme som for fem år siden. Men for os betyder det bare, at vi har 20.000 USD mindre på bundlinien. Og grundlæggende skaber det jo nogle enorme svingninger i industrien, som ikke er gavnlig for hverken tankrederierne eller kunderne."

Klaus Rud Sejling forventer, at der kan gå 6-12 måneder, før man ved om det er muligt at skabe en brancheløsning inden for konkurrencelovgivningens rammer mellem olieselskaberne og rederierne.

Maersk Tankers har i øjeblikket ingen forventninger om, at bunkerprisen på sigt kommer ned:

"Vi vil se øgede miljøkrav i fremtiden, og raffinaderierne vil blive mere og mere effektive. Og jo mere effektive raffinaderierne bliver, jo mindre bunkers producerer de."

Lave tankrater skaber bekymring for sikkerhed 

 

 

Relaterede artikler:

  • Lave tankrater skaber bekymring for sikkerhed

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Photo: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Photo: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Vincent Clerc tog over som topchef i Maersk ved årsskiftet, hvor Søren Skou takkede efter lidt mere end seks år på posten. | Foto: Yen Meng Jiin/AP/Ritzau Scanpix
Container

Vincent Clerc sætter helt nyt ledelseshold i Maersk

Vincent Clerc har sat et nyt ledelseshold i Maersk. Direktionen i den danske rederikoncern bliver udvidet fra syv til 16 personer.

For abonnenter

Foto: Jon Nazca/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Maersk lander endnu et historisk overskud

Maersk har for andet år i træk landet et historisk rekordresultat. Men den nye ledelse peger nu på betydelige dyk i resultatet det kommende år. 

For abonnenter

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Senior Financial Controller

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Intelligence Specialist

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Endpoint Management Administrator

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge