Smedegaard: Vi vil forsat være størst i shipping

Selvom A.P. Møller-Mærsk i de kommende år vil investere mest i andre områder end shipping, vil gruppen beholde sin position som det største shipping-selskab i verden. Det siger adm. direktør, Nils Smedegaard, til CNN.

På trods af A.P. Møller-Mærsks udmelding ved selskabets kapitalmarkedsdag om, at fokus i gruppen skal vendes mod olie- og terminalforretningen, vil gruppen stadig være en stor spiller i shipping. Det siger adm. direktør i A.P. Møller-Mærsk, Nils Smedegaard, til CNN.

"Vi har set en langsigtet trend, der viser, at shipping ikke er den mest profitable sektor, vi er i. Det gælder både tankforretningen og containershipping, men vi vil selvfølgelig beholde vores position som det største shipping-selskab i verden, så vi vil fortsætte med at investere i det segment, men vi ser det som meget vigtigt, at vi fortsætter vores indsats med at bygge andre stærke ben i gruppen," siger Nils Smedegaard.

Raterne fortsætter styrtdyk på Asien-Europa 

"Derfor har vi sagt, at vi kommer til at bruge de fleste af vores resurser fremadrettet i efterforskning og indvinding af olie, drilling-forretningen og havneforretningen. Det er baseret på bedre indtjening og lavere volatilitet. Men vi er en leder i shipping, og vi har ordrer i bøgerne, der vil gøre det muligt for os at vokse med markedet, og vi vil investere seks til otte mia. USD over næste fem år," siger Nils Smedegaard.

Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Han forventer at se en langsom vækst i containervolumener i anden halvdel af 2013, hvor gruppen mener, at der vil ske en langsom vækst i containervolumenerne til Europa.

Credit Suisse bekymret over udsigterne for Maersk  

"Vi mener faktisk, at verdensøkonomien er på vej i den rigtige retning. Vi ser en langsom forbedring i USA og en fortsat hæderlig udvikling i vækstøkonomierne verden over. Europa er fortsat en bekymring, og vi mener, at situationen vil forbedre sig over de næste seks til måneder i takt med, at politikerne takler problemerne. Men tilbage står stadig, at de europæiske lande har høj gæld, og der vil ske en del gældsreduktion, så vi må være konservative omkring det," siger Nils Smedegaard.

Avis: Shipping ikke det vigtigste for Maersk 

Mærsk tror på bedre rater resten af året 

Maersk Line vil have bonus på containersejlads 

APM Terminals skal være førende havneoperatør i 2016 

Maersk Oil vil investere 3-5 mia. USD årligt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også