ShippingWatch

Maersk Line vil have bonus på containersejlads

Kunderne skal betale en præmie på at få fragtet containere med Maersk Line i forhold til konkurrenterne, siger A.P. Møller-Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, ved selskabets kapitalmarkedsdag. Ved arrangementet siger han også, at gruppen ikke venter en snarlig bedring i tankmarkedet.

Kunderne skal betale ekstra for at få fragtet containere med Maersk Line sammenlignet med konkurrenterne. Det mener A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, med rederiets høje og stabile kvalitet som begrundelse.

- Maersk Line er det mest respekterede containerrederi. Vi har høj service og en høj rettidighed, og kunderne fortæller os, at de sætter stor pris på os. Derfor mener vi, at vi skal have en præmie i raterne, siger Nils Smedegaard Andersen tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag i København, men tilføjede dog også:

- Det har vi endnu ikke set med sikkerhed, men vi vil forsøge.

Topchefen gentog det mantra, der har fyldt meget i den volatile containerforretning den seneste tid: Der er brug for disciplin i branchen og et fokus på højere rater i stedet for markedsandele.

- Vi vil forsøge at være førende på rater, siger Nils Smedegaard Andersen. Det er en strategi, rederiet allerede forfølger, med meget tydelige signaler til konkurrenterne om kommende rateforhøjelser, som oftest annonceres af Maersk Line først og derefter kommer fra de mindre spillere.

Stabiliteten i branchen er ekstra nødvendig, da der i de kommende fem år vil være mindre vækst i efterspørgslen på containerfragt sammenlignet med de seneste ti år, siger Nils Smedegaard Andersen.

Ingen bedring i tank

Tankmarkedet er presset, og administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, ser ingen snarlig bedring. Derfor skal Maersk Tankers gå i flyveskjul til det bliver bedre.

- Tankmarkedet er i krise, og den situation vil ikke ændre sig foreløbigt. Så opgaven for Maersk Tankers er at beskytte værdierne i divisionen, til markedet vender, sagde Nils Smedegaard Andersen.

Divisionen er ikke en del af kerneforretningen i A.P. Møller - Mærsk, og Nils Smedegaard Andersen understregede, at de mere perifære dele af konglomeratet kan blive solgt, hvis en køber med et godt tilbud stiller op.

RITZAU FINANS

LR2Pool bekræfter sejlads med iransk olie i Maersk-skib

Hanne B. Sørensen: Maersk Tankers overvejer flere frasalg 

Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering 

SeaIntel efterlyser mindre kapacitet på Asien-Europa 

Maersk Line udvider Daily Maersk til seks nye ruter 

Smedegaard: Vi vil vokse også i svære økonomiske tider 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs