En del af Watch Medier

ShippingWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
09.10.2012kl. 10.34

Maersk Line vil have bonus på containersejlads

Kunderne skal betale en præmie på at få fragtet containere med Maersk Line i forhold til konkurrenterne, siger A.P. Møller-Mærsks adm. direktør, Nils Smedegaard Andersen, ved selskabets kapitalmarkedsdag. Ved arrangementet siger han også, at gruppen ikke venter en snarlig bedring i tankmarkedet.
AF RITZAU FINANS

Kunderne skal betale ekstra for at få fragtet containere med Maersk Line sammenlignet med konkurrenterne. Det mener A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, med rederiets høje og stabile kvalitet som begrundelse.

- Maersk Line er det mest respekterede containerrederi. Vi har høj service og en høj rettidighed, og kunderne fortæller os, at de sætter stor pris på os. Derfor mener vi, at vi skal have en præmie i raterne, siger Nils Smedegaard Andersen tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag i København, men tilføjede dog også:

- Det har vi endnu ikke set med sikkerhed, men vi vil forsøge.

Topchefen gentog det mantra, der har fyldt meget i den volatile containerforretning den seneste tid: Der er brug for disciplin i branchen og et fokus på højere rater i stedet for markedsandele.

- Vi vil forsøge at være førende på rater, siger Nils Smedegaard Andersen. Det er en strategi, rederiet allerede forfølger, med meget tydelige signaler til konkurrenterne om kommende rateforhøjelser, som oftest annonceres af Maersk Line først og derefter kommer fra de mindre spillere.

Stabiliteten i branchen er ekstra nødvendig, da der i de kommende fem år vil være mindre vækst i efterspørgslen på containerfragt sammenlignet med de seneste ti år, siger Nils Smedegaard Andersen.

Ingen bedring i tank

Tankmarkedet er presset, og administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, ser ingen snarlig bedring. Derfor skal Maersk Tankers gå i flyveskjul til det bliver bedre.

- Tankmarkedet er i krise, og den situation vil ikke ændre sig foreløbigt. Så opgaven for Maersk Tankers er at beskytte værdierne i divisionen, til markedet vender, sagde Nils Smedegaard Andersen.

Divisionen er ikke en del af kerneforretningen i A.P. Møller - Mærsk, og Nils Smedegaard Andersen understregede, at de mere perifære dele af konglomeratet kan blive solgt, hvis en køber med et godt tilbud stiller op.

RITZAU FINANS

LR2Pool bekræfter sejlads med iransk olie i Maersk-skib

Hanne B. Sørensen: Maersk Tankers overvejer flere frasalg 

Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering 

SeaIntel efterlyser mindre kapacitet på Asien-Europa 

Maersk Line udvider Daily Maersk til seks nye ruter 

Smedegaard: Vi vil vokse også i svære økonomiske tider 

Relaterede artikler:

  • Foto: Maersk Tankers

    Hanne B. Sørensen: Maersk Tankers overvejer flere frasalg

  • LR2Pool bekræfter sejlads med iransk olie i Maersk-skib

    For abonnenter

  • Foto: Maersk Line

    Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jonas Walzberg/ap/ritzau Scanpix
Rederier

Her er ugens tophistorier på ShippingWatch

Ugens helt store nyhed kom fra Maersk og MSC, der meldte ud, at deres fælles 2M-alliance ophører i 2025. Hos danske Blue Water Shipping træder stifter Kurt Skov tilbage som formand, mens rederierne halverer ordrer på nye skibe.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

For abonnenter

Foto: Dsv / Pr
Logistik

Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023

For abonnenter

Foto: Semco Maritime
Offshore

Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker

”Blue Water vil vokse – men det vil være med fokus på profitabel vækst, hvor vi holder fast i vores stærke værdier, unikke kundefokus og høje tilfredshed blandt både kunder og medarbejdere,” forsikrer Kurt Skov, stifter og afgående formand for Blue Water Shipping. | Foto: Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix
Logistik

Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket

For abonnenter

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
Rederier

Molslinjens køb af Forsea er gennemført

For abonnenter

Læs også

Foto: Carsten Lundager / Torm
Tank

Torm ændrer taktik og køber skibe for 233 mio dollar

For to måneder siden sagde Torms topchef, Jacob Meldgaard, at han ikke havde ”travlt med at plante nye frø” trods et boomende tankmarked med skyhøje fragtrater og rekordindtjening. Nu køber Torm stort ind.

For abonnenter

Foto: Pr / Maersk
Container

Robust reefer-marked viser nu svaghedstegn

Det ellers robuste reefer-marked mærker nu samme fald i efterspørgslen, som containerindustrien har oplevet på de seneste måneder. Det påvirker spotprisen, vurderer Xeneta.

For abonnenter

Foto: Markus Scholz/AP/Ritzau Scanpix
Container

Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber

Det traditionsrige rederi Hamburg Süd mister sit navn og kommer gradvist ind under Maersk-brandet. En række andre datterselskaber skal også rebrandes.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Her er ugens tophistorier på ShippingWatch – 27. jan.
  • Semco lander norsk kontrakt om offshore-sygeplejersker – 27. jan.
  • Vingeskudt DSV-indtjening i fjerde kvartal varsler brat fald i 2023 – 27. jan.
  • Maersk skifter navn på Hamburg Süd og flere kendte datterselskaber – 27. jan.
  • Molslinjens køb af Forsea er gennemført – 27. jan.
  • Blue Water-stifter lover "fokus på profitabel vækst" i livsværket – 27. jan.
  • Is-klasse tankskibes indtjening er steget 1.644 pct efter sanktioner – 27. jan.
  • Borr Drilling rejser 400 mio. dollar til at indfri gæld – 27. jan.
  • Flydende kraftværk skal give strøm til en mio. ukrainere – 27. jan.
  • EU overvejer nu også prisloft på russiske olieprodukter – 27. jan.
  • Fredriksen har næsten lige så mange aktier i Euronav som Saverys – 27. jan.
  • Amerikansk vækst og bedring i Kina understøtter oliepriserne – 27. jan.
  • Singapores konkurrencemyndighed vil se på salg af DSME – 27. jan.
  • Bilrederier har sjældent tjent flere penge: "Vi er nok i et all time high" – 27. jan.
  • Nyt partnerskab vil undersøge overtrædelser af rettigheder til søs – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • People and Operations Partner

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Job

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge