Maersk Line vil have bonus på containersejlads
Kunderne skal betale ekstra for at få fragtet containere med Maersk Line sammenlignet med konkurrenterne. Det mener A.P. Møller - Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen, med rederiets høje og stabile kvalitet som begrundelse.
- Maersk Line er det mest respekterede containerrederi. Vi har høj service og en høj rettidighed, og kunderne fortæller os, at de sætter stor pris på os. Derfor mener vi, at vi skal have en præmie i raterne, siger Nils Smedegaard Andersen tirsdag på selskabets kapitalmarkedsdag i København, men tilføjede dog også:
- Det har vi endnu ikke set med sikkerhed, men vi vil forsøge.
Topchefen gentog det mantra, der har fyldt meget i den volatile containerforretning den seneste tid: Der er brug for disciplin i branchen og et fokus på højere rater i stedet for markedsandele.
- Vi vil forsøge at være førende på rater, siger Nils Smedegaard Andersen. Det er en strategi, rederiet allerede forfølger, med meget tydelige signaler til konkurrenterne om kommende rateforhøjelser, som oftest annonceres af Maersk Line først og derefter kommer fra de mindre spillere.
Stabiliteten i branchen er ekstra nødvendig, da der i de kommende fem år vil være mindre vækst i efterspørgslen på containerfragt sammenlignet med de seneste ti år, siger Nils Smedegaard Andersen.
Ingen bedring i tank
Tankmarkedet er presset, og administrerende direktør for A.P. Møller - Mærsk, Nils Smedegaard Andersen, ser ingen snarlig bedring. Derfor skal Maersk Tankers gå i flyveskjul til det bliver bedre.
- Tankmarkedet er i krise, og den situation vil ikke ændre sig foreløbigt. Så opgaven for Maersk Tankers er at beskytte værdierne i divisionen, til markedet vender, sagde Nils Smedegaard Andersen.
Divisionen er ikke en del af kerneforretningen i A.P. Møller - Mærsk, og Nils Smedegaard Andersen understregede, at de mere perifære dele af konglomeratet kan blive solgt, hvis en køber med et godt tilbud stiller op.
RITZAU FINANS
LR2Pool bekræfter sejlads med iransk olie i Maersk-skib
Hanne B. Sørensen: Maersk Tankers overvejer flere frasalg
Alphaliner: Containerrederier lider af manglende konsolidering
SeaIntel efterlyser mindre kapacitet på Asien-Europa
Relaterede artikler:
LR2Pool bekræfter sejlads med iransk olie i Maersk-skib
For abonnenter