ShippingWatch

Tankrederiet OSG søger beskyttelse mod kreditorer

Ledelsen i det børsnoterede amerikanske tankskibsrederi OSG, Overseas Shipholding Group, et af verdens største tankoperatører, har onsdag søgt om beskyttelse mod selskabets kreditorer under den amerikanske lov Chapter 11.

Ledelsen i det børsnotetede amerikanske tankskibsrederi OSG, Overseas Shipholding Group, et af verdens største tankskibsrederier, har onsdag søgt om beskyttelse mod selskabets kreditorer under den amerikanske lov Chapter 11.  Det oplyser selskabet.

OSG kan tvinge flere tankskibsejere til nedskrivninger  

Anvendelsen af Chapter 11 sker med henblik på på nedbringe selskabets gæld og reorganisere rederiets finansielle forpligtelser. Ifølge meddelelsen fra OSG vil rederiet fortsætte med at betjene sine kunder.

Læs hele meddelelsen her

"OSG har mere end tilstrækkelig med kapital for at fortsætte driften. Yderligere forventer selskabet at generere betydelig cash flow i perioden under Chapter 11," oplyser selskabet.

OSG har over 100 skibe i sin flåde og 3600 ansatte, herunder 3170 ombord på skibene. Rederiet blev børsnoteret i 1973. De seneste måneder er ledelsen anført af CEO Morten Arntzen (foto) blevet kritiseret af mange analytikere blevet kritiseret for mangelnde åbenhed om krisens omfang.

Allerede i august i år stod det klart, at Overseas Shipholding Group var ved at løbe tør for kapital, og at selskabet havde hårdt brug for en ny låneaftale oven i en nylig kredit på 900 mio. USD  i forbindelse med afdrag på selskabets gæld på 1,5 mia. USD samt betalinger for de nye skibe, rederiet får leveret i 2013.

Tankrederiet forsøgte tidligere i år at forbedre sin trængte økonomi og forsøgte at få en statslig lånegaranti, men det blev afvist af forbundsmyndighederne efter rapporter om, at nogle af rederiets skibe havde anløbet oliehavne i Iran inden for det seneste år.

Tankgigant styrtbløder: Hårdere ramt end Torm 

Kriseramte OSG har chartret skib hos Lauritzen 

Tankrederiet OSG overvejer konkursbegæring 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs