ShippingWatch

Analytikere: USA som ny olie-gigant kan ændre shipping radikalt

Forholdene for international shipping kan blive ændret fuldstændig, hvis Nordamerika inden for få år kommer til at producere store mængder af olie og gas. Det siger to analytikere til ShippingWatch.

Foto: Casper Dalhoff

Det Internationale Energiagentur (IEA's) fremlagde mandag en prognose for, hvordan fremtidens globale energisituation kan komme til at se ud. Agenturet forudsiger blandt andet, at Nordamerika inden for få år kommer til at producere store mængder olie og gas. Og det kan sagtens komme til at mærkes i shippingbranchen ifølge flere analytikere, ShippingWatch har talt med.

Energiagentur: USA vil være største olieproducent i 2017 

"Hele det nordamerikanske kontinent er blevet mere selvforsynende, end det har været tidligere. I en helt nøgtern sammenhæng er det jo alt andet lige dårligt for shipping," siger Peter Sand, analytiker i Bimco, til ShippingWatch.

Han peger på, at der er to interessante faktorer for den nordamerikanske energisituation, når man kigger på IEA's prognose.

"Ved øget indenlandsk produktion og et overordnet faldende forbrug må man bare sige, at det er importen til Nordamerika, der bliver trykket, og den kommer i stærk grad fra søen, hvis vi ser bort fra amerikansk import fra Canada. Så det er desværre tankskibsdelen, der ser ud til at blive hårdest ramt af det her," siger Peter Sand.

Det er den nordamerikanske råolieefterspørgsel fra andre lande, der primært vil falde, fordi der produceres råolie i Canada og skiferolie- og gas i USA, og derfor vil det betyde behov for færre sejladser af råolie til det nordamerikanske kontinent. For produkttank er billedet allerede anderledes, hvor USA i dag er nettoeksportør af raffinerede olieprodukter, forklarer Peter Sand.

USA som eksportør

Anderledes positivt bliver det dog, hvis USA begynder at producere så meget råolie, at det kan svare sig for landet at eksportere olie.

"Hvis USA skal til at eksportere råolie, vil det skulle være til Fjernøsten, og så bliver historien rigtig, rigtig positiv. Canada og USA kigger på at lave en pipeline til Stillehavet. Muligheden for at canadierne bruger pipelinen og derigennem kommer til at kunne eksportere til andre end USA betyder også, at der åbner sig nye perspektiver, fordi vi så kigger på helt anderledes oliestrømme. Det er jo fantastisk, hvis amerikanerne eksempelvis kan sende olie til Fjernøsten i stedet for fra Mellemøsten, for så kigger vi på nogle enormt lange handelsben, og så begynder det at blive rigtig interessant for tankmarkedet," siger Peter Sand.

Lavere prisstigninger

Men IEA's fremtidsudsigt kan også få betydning for selve olieprisens udvikling og således de bunker-priser, som rederierne betaler. Det mener olieanalytiker i Global Risk Management, Michael Poulsen.

"Fordi der ser ud til at komme større udbud fra olien, samtidig med at efterspørgslen er konstant, burde det ifølge simpel makroøkonomi betyde, at prisen falder. Men der er nogle faktorer, som man skal huske at have med omkring skifer. Det er ikke lige så let tilgængeligt som eksempelvis i Saudi Arabien. Der er længere processer involveret, der koster en del penge, og derfor kan det betyde, at det ikke er rentabelt at hente olien ud af klipperne," siger Michael Poulsen.

Tilbage i 1970'erne var der under oliekrisen stor interesse for skifergas- og olie, men da olieprisen faldt igen, tabte investorerne pengene på gulvet, fordi at det er relativt  dyrt at hente energien op af skiferlagene.

"Vi tror stadig man vil være interesseret i at udnytte olien, og at det vil have en eller anden effekt, men vi vil nok være lidt tilbageholdende med at sige, at det nu bare vælter ud med billig olie, og så har vi billig energi mange år fremover. Men det kan være med til at afbøde stigninger i olieprisen, for laver man en lidt mindre fremskrivning af efterspørgslen, end den har været de sidste mange år, kan meget af det her skiferolie kompensere for det," siger Michael Poulsen.

Boom i skiferolie skaber energiuro  

Analytiker: Skiferolie vender ikke op og ned på oliemarked 

DNB: Skiferolie lægger dæmper på VLCC-indtjening 

Mere fra ShippingWatch

CMA CGM forventer kraftigt fald i fragtraterne

Udsigterne for containermarkedet ser noget mere dystre ud i den kommende tid, vurderer franske CMA CGM. Containerrederiet noterede dog stadig vækst på både top- og bundlinje i tredje kvartal.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs