ShippingWatch

DNB: Skiferolie lægger dæmper på VLCC-indtjening

Indtjeningen for de største råolietankere vil blive 25 pct. lavere næste år i forhold til tidligere forudsigelser, lyder det fra den norske investeringsbank DNB ASA. Det skyldes den stigende amerikanske skifer-olie produktion, som skærer i behovet for amerikansk import, skriver Bloomberg.

VLCCere vil være mindre indbringende næste år, end det tidligere er blevet beregnet. Ifølge DNB ASA vil et VLCC-skib tjene 21.000 USD om dagen i gennemsnit i 2013 og 22.000 USD i 2014. Det er 24 pct. lavere end tidligere estimater. De mindre Suezmax skibe vil indbringe 18.000 USD om dagen næste år, hvilket er 25 pct. mindre end tidligere forventet fra den norske storbanks side, skriver Bloomberg.

Faldet sker især som følge af den amerikanske skiferolieproduktion, som dæmper USAs import.

"Amerikansk søbåret import af råolie vil blive dramatisk reduceret i de kommende år, primært på grund af den forventede stigning i indenlandsk rådolieproduktion. Alt andet lige vil det være negativt for råolietankmarkedet," siger analytiker Nicolay Dyvik fra DNB ASA ifølge Bloomberg.

I alt vil faldet i importen til USA, der er verdens største forbruger af olie, falde med 550.000 tønder om dagen.

Barclays: Amerikansk skifergas kan booste LNG-flåden

Romney vil satse massivt på amerikansk olie og gas

Analytiker: Skiferolie vender ikke op og ned på oliemarked 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Nu er det produkttankrederier som Torm, Norden og Odfjells tur til at holde indtjeningsfest. Maersks topchef, Søren Skou, må derimod forsvare rederiets lave skattebetaling, mens DFDS er lun på flere opkøb i logistik og har pengene til det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs