ShippingWatch

Maersk forbereder sig på nyt Kina

A.P. Møller-Mærsk forbereder sig på en fundamentalt anderledes kinesisk økonomi end den nuværende indenfor de næste ti år. Det siger adm. direktør Nils Smedegaard til Bloomberg.

Foto: Thomas Borberg

I takt med at Kina går efter større vækst med fokus på efterspørgsel fra forbrugerne i stedet for afhængighed af eksport, bliver landet mere interessant for selskaber som A.P. Møller-Mærsk, der tror på, at Kina vil have brug for væsentlig større import inden for det næste tiår. Det skriver Bloomberg.

"Vi investerer i vores Kina-opsætning, eftersom vi er ved at bygge en stor organisation der, så vi kan være parate til at hjælpe kunder, der vil eksportere til Kina," siger Nils Smedegaard til Bloomberg.

Det siger han, efter sidste uges ledelsesskifte i det kinesiske kommunistparti, hvor præsident Hu Jintao vil blive efterfulgt af nuværende vicepræsident Xi Jinping. Premierministeren i Kina, Wen Jiabao har skåret i forventningerne til den kinesiske vækst fremover, hvor regeringen forsøger at anspore til større efterspørgsel fra forbrugerne og mindre afhængighed af at eksportere til resten af verden.

Danmarks Skibskredit tror ”ikke super meget på Kina”

"Det vil være meget meget positivt for os - og sandsynligvis også for resten af verden - hvis Kina lykkes med denne udvikling. Vi kan allerede registrere trenden, eftersom vi ser stigende kinesisk import. Så det sker allerede," siger han.

Som det ser ud nu, sender Maersk Line og andre containerrederier tomme containere til Kina for at kunne eksportere fra landet, men sådan vil det ikke blive ved med at være, venter Nils Smedegaard.

"Om omkring ti år tror jeg, vi vil nå et niveau, hvor der er mere balance mellem containerlast, der kommer til Kina og ud af Kina," siger Nils Smedegaard.

Kinesiske værfter fører over koreanske  

Nordea: Shipping får gavn af valg i USA og Kina 

Kina satser på at fordoble væksten inden 2020 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs