Kinesiske værfter fører over koreanske

De kinesiske værfter klarer sig bedre end de koreanske værfter, hvis man måler på nye ordrer kontraheret i år i cgt. Det viser nye tal fra Clarksons ifølge Asiasis.
Foto: Jyllands-Posten
Foto: Jyllands-Posten

De koreanske værfter, som ifølge flere opgørelser de seneste par år har ligget som verdens førende på ordreindgang, står tilbage for de kinesiske værfter. Det viser nye tal fra Clarkson, som illustrerer, at målt på ordrer kontraheret i år, som måles i cgt (compensated gross tonnage), er de kinesiske værfter længere fremme i skoene, end de koreanske. Det skriver Asiasis.

I årets første ti måneder har de koreanske værfter underskrevet kontrakter på 181 skibe svarende til 5,67 mio. cgt til en værdi af 24,57 mia. USD. Mens det kinesiske niveau er højere med 6,11 mio. cgt. i form af 350 skibe, dog kun til en værdi af 12,84 mia. USD. Alene i oktober overhalede Kina med bestillinger på 0,54 mio. cgt , mens koreanske værfter kun modtog ordrer på 0,19 mio. cgt.

Offshore fordobler indtjening for Samsung 

Men det er kun opgjort i cgt, at de kinesiske værfter har større ordreindgang. Når det kommer til værdien af ordrerne, fører de koreanske nærmest med dobbelt så store tal, som de kinesiske værfter. Der er også forskel på de typer af skibe, som værfterne i de to asiatiske lande bygger, skriver Asiasis. I Korea har man forsøgt at bide sig fast i offshoresektoren og bygger også boreskibe, mens de kinesiske værfter næsten kun tager ordrer på traditionelle handelsskibe som bulk carriers og VLCC'ere.

Både de kinesiske og de koreanske værfter har mærket krisen i shippingbranchen i form af store fald i ordreindgangen.

Koreanske værfter modtager flere aflysninger på ordrer 

Hyundai vil presse prisen på nybygninger

Koreansk analytiker: Øko-skibsboom i 2013 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også