Førhen har en tommelfingerregel i branchen været, at hvis væksten i verden var på et givent antal procent, ville væksten i den søbårne handel og dermed shippingforretningen være på procenttallet ganget op med en faktor tre. Den slags tommelfingerregler kan man godt pakke langt væk i det aktuelle shippingmarked. Verdensvæksten giver ikke et praj om vækst i shippingbranchen, og den vækst, som man ser i Kina, er ikke nødvendigvis så positiv, som man kunne håbe. Det kan meget vel ende med tæsk til tørlastsegmentet er konklusionen fra Danmarks Skibskredit analysechef Christopher Rex, som torsdag fortalte om shippingbranchens udvikling i forbindelse med Danmarks Skibskredit lancering af en ny halvårsundersøgelse.
”Der bliver genereret kinesisk vækst i øjeblikket, men den vækst, der kommer, vil skabe mindre efterspørgsel efter international skibsfart. I fremtiden vil det være serviceerhverv i Kina og ikke heavy industries, der skaber væksten, så væksten i efterspørgslen på transport til søs flader ud,” siger Christopher Rex.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app