EU overvåger redernes rateforhøjelser
![Foto: Hanjin](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4711813.ece/ALTERNATES/schema-16_9/LongBeachTerminal.jpg)
Selv om der har været stille om en undersøgelse, EU-kommissionen indledte af i maj 2011 af konkurrenceforholdene blandt en lang række store containerrederier, er tavsheden ikke ensbetydende med, at søgelyset er slukket.
Ifølge Hubert de Broca, chef for transportenheden i EU-kommissionens direktorat for konkurrence, er undersøgelsen fortsat i gang med med henblik på at klarlægge, om redere bryder EUs regler. Det bekræftede han forleden på et årsmøde i Hamborg i European Maritime Law Organisation ifølge Lloyd's List:
"Bare fordi konkurrencedirektoratet har været tavse betyder det ikke, at der ikke sker noget."
Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres
EU's granskning koncentrerer sig angiveligt om den måde, rederne annoncerer ændringer i raterne.
EU fjernede i 2008 den undtagelse, som rederne og deres såkaldte konferencesystem i mange år har haft i forhold til de almindelige konkurrenceregler og vedtog i stedet nogle guidelines, der udløber i september 2013. Ifølge Hubert de Broca er der næppe grund til at forlænge disse guidelines, for rederne har haft adskillige år til at tilpasse sig de de nye vilkår.
Tidligere EU-chef foreslår indgreb over for containeraftaler
Siden forbuddet mod konferencerne annoncerer rederne nu individuelt deres rateændringer over for kunderne og ikke som tidligere kollektivt. Alligevel synes timingen og omfanget af rateændringer at være stort set enslydende blandt rederne.
Global Shippers' Forum: Aftaler om fragtrater er fortidige