ShippingWatch

EU overvåger redernes rateforhøjelser

EUs afdeling for konkurrence indledte i 2011 en granskning af en række containerrederiers rateændringer. Siden har der været stille om undersøgelsen, men rederne er fortsat i søgelyset, siger en chef i EU-Kommissionen ifølge Lloyd's List.

Foto: Hanjin

Selv om der har været stille om en undersøgelse, EU-kommissionen indledte af i maj 2011 af konkurrenceforholdene blandt en lang række store containerrederier, er tavsheden ikke ensbetydende med, at søgelyset er slukket.

Ifølge Hubert de Broca, chef for transportenheden i EU-kommissionens direktorat for konkurrence, er undersøgelsen fortsat i gang med med henblik på at klarlægge, om redere bryder EUs regler. Det bekræftede han forleden på et årsmøde i Hamborg i European Maritime Law Organisation ifølge Lloyd's List:

"Bare fordi konkurrencedirektoratet har været tavse betyder det ikke, at der ikke sker noget."

Afskibere: Stigninger på reefere skal retfærdiggøres 

EU's granskning koncentrerer sig angiveligt om den måde, rederne annoncerer ændringer i raterne.

EU fjernede i 2008 den undtagelse, som rederne og deres såkaldte konferencesystem i mange år har haft i forhold til de almindelige konkurrenceregler og vedtog i stedet nogle guidelines, der udløber i september 2013. Ifølge Hubert de Broca er der næppe grund til at forlænge disse guidelines, for rederne har haft adskillige år til at tilpasse sig de de nye vilkår.

Tidligere EU-chef foreslår indgreb over for containeraftaler  

Siden forbuddet mod konferencerne annoncerer rederne nu individuelt deres rateændringer over for kunderne og ikke som tidligere kollektivt. Alligevel synes timingen og omfanget af rateændringer at være stort set enslydende blandt rederne.

Global Shippers' Forum: Aftaler om fragtrater er fortidige 

Maersk Line nedtoner effekt af prisaftale 

Alphaliner: Store skibe ændrer konkurrencen 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste artikler på ShippingWatch

Myndighed har anket dom over krænkelsesdømt Maersk-kaptajn, logistikoncernen DSV vokser kraftigt i Sydamerika, Europas behov for kul åbner nyt marked for tørlast, og Maersk Broker erklærer sig parat til vækst inden for tank.

Celsius Shipping er sluppet ud af russisk dilemma

Celsius Shipping med danskeren Jeppe Jensen i spidsen behøver ikke længere at se magtesløst til, mens et af dets skibe anløber en russisk havn. Kontrakten med kinesisk energiselskab er udløbet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs