ShippingWatch

Maersk Line nedtoner effekt af prisaftale

Kritikken af Transpacific Stabilization Agreement som en 1900-tals-institution, der kun er til skade for kunderne ved at holde priserne kunstigt oppe, er skudt ved siden af, mener Maersk Line, der er tilbage i TSA efter 5 års fravær.

Foto: Maersk Line

Som en kunde, der skal have befragtet en container med sko eller overalls, kan det måske virke underligt, at de rederier, der konkurrerer om opgaven, også holder møder, hvor de finder frem til fælles vejledende priser. Det vil være ganske uhørt, hvis f.eks. luftfartsselskaberne havde den slags møder, hvor man lagde et prisniveau for trafikken mellem London og København.

Af samme grund har EU forbudt de såkaldte konferencer, hvor rederierne lagde sig fast på ikke mindst, hvor meget det kunne komme til at koste at fragte en containere fra Asien til Europa. Men andre steder i verden som f.eks. på ruterne på Stillehavet, eksisterer møderne, konferencerne, stadig. Seneste møde blev holdet i maj, hvor containerrederier som Maersk Line, MSC, CMA CGM og andre blev enige om en vejledende pris for at fragte containere mellem USA og Asien. Her aftalte medlemmerne at indføre et højsæsonstillæg på ruterne mellem Asien og USA 600 dollar pr. fyrrefodscontainer, hvilket trådte i kraft i søndags.

Afskibere: Konkurrenceforvridning

Global Shippers' Forum, der er en interesseorganisation for shippingindustriens kunder med base i Storbritannien, mener, det er konkurrenceforvridning i en klasse helt for sig, at de store containerrederier i fuld enighed indgår aftalen om fragtpriser.

”At vi stadig har aftaler, hvor rederierne helt enstemmigt fastsætter priserne, er meget unormalt. Ingen anden industrisektor har sådanne undtagelser fra konkurrencereglerne. Det er en 1900-tals måde at drive forretning på,” sagde generalsekretær i CSF, Chris Welsh til ShippingWatch, da den seneste aftale blev indgået.

Maersk Line forlod samarbejdet i 2004, men gik så ind i TSA igen i 2009. Ifølge rederiets mangeårige chef på Stillehavet, Lars Mikael Jensen, er kritikken af, hvad der foregår i TSA, skudt over målet.

”TSA er ikke en konference, der kan fastsætte priser, som medlemmerne så skal rette sig efter. TSA kan ikke uddele bøder, og det er op til det enkelte rederi, hvordan man vil sætte prisen. Alle diskussioner er frivillige, og der er alene tale om vejledende diskussioner om prisstrukturer. I sidste ende aftales prisen mellem rederiet og kunden. Det er en noget løs brancheforening,” siger Lars Mikael Jensen, der i dag er chef for Maersk Line Asien-Europa.

Ifølge Lars Mikael Jensen en var det også grunden til, at rederiet i 2004 valgte at forlade TSA – fordi strukturen var for løs og diskussioner ikke kastede meget af sig.

Hvorfor valgte I så at gå ind i TSA igen i 2009?

”Dels var der flere kunder, der spurgte os, hvorfor vi ikke var med, og hvorfor vi var på tværs af den øvrige industri, dels kunne vi se, at der begyndte at foregå diskussioner og markedsanalyser, som kunne have vores interesse. Men der var da også kunder, der ikke mente, at vi skulle deltage i et samarbejde som TSA sammen med nogle af vores konkurrenter. På den anden side er samarbejdet med til at skabe overskuelige priser for kunderne, for der er da en form for stabiliserende faktor i det,” siger Lars Mikael Jensen.

Talsmand for kunder

Han siger, at reglerne for arbejdet i dag er ændret væsentligt, siden Maersk Line besluttede at forlade TSA. Der er oprettet et Shippers Advisory Board, en form for talsmandsorgan for de amerikanske kunder. Herudover skal alle aftale og møder indberettes til de amerikanske myndigheder.

”Jeg kan på sin vis godt følge dem, der er skeptiske over for TSA. Men kendsgerningen er, at priserne svinger lige så meget i Stillehavet som på Europa-Asien,” siger Lars Mikael Jensen

Den nye aftale er kun den seneste i en lang række af aftaler, som containerrederierne årligt indgår på Stillehavet.

Global Shippers Forum arbejder med en større kampagne for at få fjernet aftaler som TSA.

”Aftalerne har stor betydning – både på lang og på kort sigt for kunderne i shippingindustrien. At rederierne har muligheden for at fastsætte og diskutere priserne, stiller kunderne dårligt,” siger Chris Welsh.

De store medlemmer af TSA er blandt andet Maersk Line, APL, China Shipping Container Lines, CMA CGM, Cosco Container Lines og Hanjin Shipping.

Global Shippers' Forum: Aftaler om fragtrater er fortidige 

European Shippers Council: Gentlemen-aftaler er skadelige 

Vagthund: Rederier presser fragtpriser kunstigt i vejret  

 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk og 22 andre rederier fik bøder af Sydkoreas konkurrencemyndighed, tank- og tørlastrederiet Norden vil stadig købe ”sorte” skibe, og Hafnia kan få svært ved at finansiere skibskøb fra konkurrent.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs