ShippingWatch

Global Shippers' Forum: Aftaler om fragtrater er fortidige

Når de store containerrederier sammen fastsætter rater er det konkurrenceforvridning af værste skuffe. Det mener organisationen Global Shippers' Forum, som arbejder for at tydeliggøre, hvad de kalder en 1900-tals måde at drive forretning på.

Foto: APM Terminals

Det er en konkurrenceforvridning i en klasse helt for sig, når de store containerrederier i fuld enighed indgår aftaler om fragtpriser, som ikke kan presses fra kundernes side. Sådan er holdningen fra Chris Welsh, der er generalsekretær for Global Shippers' Forum, der er en interesseorganisation for shippingindustriens kunder med base i Storbritannien.

”At vi stadig har aftaler, hvor rederierne helt enstemmigt fastsætter priserne, er meget unormalt. Ingen anden industrisektor har sådanne undtagelser fra anti-konkurrence-regler. Det er en 1900-tals måde at drive forretning på,” siger Chris Welsh til ShippingWatch.

Ny aftale i en lang række

En ny aftale om et højsæsonstillæg på ruterne mellem Asien og USA træder i kraft fra 10. juni i år. Aftalen lyder på et ekstratillæg på 600 dollar pr. fyrrefodscontainer og er indgået af medlemmerne i Transpacific Stabilization Agreement, der er en sammenslutning af verdens største containerrederier. Medlemmerne er blandt andet Maersk Line, APL, China Shipping Container Lines, CMA CGM, Cosco Container Lines og Hanjin Shipping.

Aftalen er kun den seneste i en lang række af aftaler, som containerrederierne årligt indgår for at få ens pris for deres transport.

”Aftalerne har stor betydning – både på lang og på kort sigt for kunderne i shippingindustrien. At rederierne har muligheden for at fastsætte og diskutere priserne, stiller kunderne dårligt,” siger Chris Welsh.

”Vi arbejder med en større kampagne for at få fjernet aftaler som TSA, så vi kan få et mere ordentligt marked. For os ser et ikke-konkurrenceforvredet marked sådan ud, at prisen ikke fastsættes af et enigt rederisamarbejde, men af det enkelte rederi, så der er mulighed for konkurrence,” siger Chris Welsh.

Containerrederier enige om at hæve raterne på Asien-USA 

Mere fra ShippingWatch

I alt 12 skibe er sejlet fra Ukraine lastet med korn

I alt er 12 tørlastskibe lastet med Ukrainsk korn til eksport sejlet fra det krigshærgede land siden mandag sidste uge, hvor det første skib efter en aftale mellem Rusland og Ukraine fik lov til at forlade havnen i Odesa.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs