En del af Watch Medier

ShippingWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
18.05.2012kl. 06.58

Global Shippers' Forum: Aftaler om fragtrater er fortidige

Når de store containerrederier sammen fastsætter rater er det konkurrenceforvridning af værste skuffe. Det mener organisationen Global Shippers' Forum, som arbejder for at tydeliggøre, hvad de kalder en 1900-tals måde at drive forretning på.
Foto: APM Terminals
af LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Det er en konkurrenceforvridning i en klasse helt for sig, når de store containerrederier i fuld enighed indgår aftaler om fragtpriser, som ikke kan presses fra kundernes side. Sådan er holdningen fra Chris Welsh, der er generalsekretær for Global Shippers' Forum, der er en interesseorganisation for shippingindustriens kunder med base i Storbritannien.

”At vi stadig har aftaler, hvor rederierne helt enstemmigt fastsætter priserne, er meget unormalt. Ingen anden industrisektor har sådanne undtagelser fra anti-konkurrence-regler. Det er en 1900-tals måde at drive forretning på,” siger Chris Welsh til ShippingWatch.

Ny aftale i en lang række

En ny aftale om et højsæsonstillæg på ruterne mellem Asien og USA træder i kraft fra 10. juni i år. Aftalen lyder på et ekstratillæg på 600 dollar pr. fyrrefodscontainer og er indgået af medlemmerne i Transpacific Stabilization Agreement, der er en sammenslutning af verdens største containerrederier. Medlemmerne er blandt andet Maersk Line, APL, China Shipping Container Lines, CMA CGM, Cosco Container Lines og Hanjin Shipping.

Aftalen er kun den seneste i en lang række af aftaler, som containerrederierne årligt indgår for at få ens pris for deres transport.

”Aftalerne har stor betydning – både på lang og på kort sigt for kunderne i shippingindustrien. At rederierne har muligheden for at fastsætte og diskutere priserne, stiller kunderne dårligt,” siger Chris Welsh.

”Vi arbejder med en større kampagne for at få fjernet aftaler som TSA, så vi kan få et mere ordentligt marked. For os ser et ikke-konkurrenceforvredet marked sådan ud, at prisen ikke fastsættes af et enigt rederisamarbejde, men af det enkelte rederi, så der er mulighed for konkurrence,” siger Chris Welsh.

Containerrederier enige om at hæve raterne på Asien-USA 

Relaterede artikler:

  • Foto: APM Terminals

    Containerrederier enige om at hæve raterne på Asien-USA

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Clodagh Kilcoyne/Reuters/Ritzau Scanpix
Miljø & Politik

Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel

I samarbejde med den tyske startup Cozero vi Maersk udvikle værktøjer til at opgøre CO2-udslippet fra international pakkeomdeling.
  • Maersk gennemfører opkøb af hollandsk logistikselskab
  • Medie: Maersk tæt på at købe logistikselskab i milliardhandel

For abonnenter

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

For abonnenter

Foto: Wilson Asa
Rederier

Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter

For abonnenter

Foto: Jonas Walzberg/AP/Ritzau Scanpix
Container

ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Miljø & Politik

Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center

For abonnenter

Foto: Wärstilä
Leverandører

Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland

For abonnenter

Læs også

Foto: Mohamed Abd El Ghany/Reuters/Ritzau Scanpix
Container

Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår

Hapag-Lloyd og ONE bekræfter, at festen sluttede brat i slutningen af 2022. Analysedirektør mener, at mange rederier er blevet taget på sengen.

For abonnenter

Foto: Mikhail Klimentyev/AFP/Ritzau Scanpix
Offshore

Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet

Ny embargo og pres på oliepriserne skal stække den russiske krigsøkonomi yderligere. Minister advarer imod, at Europa mister »strategisk aktiv«, hvis sanktionerne går for vidt.

For abonnenter

Photo: Sina Schuldt/AP/Ritzau Scanpix
Rederier

Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån

Bilrederierne har så gode tider takket være stor efterspørgsel og mangel på kapacitet, at Hamburg Commercial Bank har besluttet sig for at gå ind i finansiering af bilskibe.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Maersk og tysk startup vil synliggøre CO2-udslip fra international e-handel – 13.58
  • Wilson forventer stærkere år trods flere skibe og udgifter – 13.30
  • Rederier bekræfter nedtur: Musikken stoppede med at spille sidste efterår – 11.55
  • Græsk tankreder skal samarbejde med Singapores grønne center – 11.25
  • Hollandsk gasleverandør køber to tankere til flydende naturgas – 11.09
  • Schweizisk-belgisk duo vil udvikle ammoniak-motor til tørlastskibe – 10.38
  • Wärtsilä må tage kæmpetab på sin exit fra Rusland – 09.35
  • Oliepriserne falder med forventede rentestigninger – 09.10
  • ONE sætter nye tal på kollapset: Vigtig rute faldt med 26 pct. – 08.18
  • Hapag-Lloyd tjente milliarder trods fald mod slutningen af året – 07.56
  • Shippingbank kaster sig over bilrederier og har allerede givet det første lån – 07.48
  • Oliesanktion rammer Putins økonomi – nu ønsker flere at stramme grebet – 30. jan.
  • Boskalis skal hjælpe østat med at klimasikre stort projekt – 30. jan.
  • Total Energies undersøges for greenwashing – 30. jan.
  • Flaskehalsene er løsnet op på begge kyster i USA – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Head of Business Development

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Junior Finance Business Partner - offshore wind industry

  • Fleet Manager

  • Senior Lead, Human Sustainability at Sea

  • Financial Controller for International Shipping Company

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge