Ratestigninger på ruten mellem Asien og Europa på cirka 35 procent siden i fjor, får nu European Shipping Council, op ad stolen og advare om, at rederierne skaber flaskehalse og presser priserne kunstigt i vejret.
"Vi holder nøje øje med udviklingen. Der har allerede været to store ratestigninger i år, og nu er der meldinger om, at der er mangel på kapacitet, efter at rederier har trukket skibe ud af markedet," siger Andrew Traill, strategisk direktør i European Shipping Council, der varetager afskibernes interesser og holder øje med, at rederierne ikke indgår ulovlige prisaftaler.
Meget kapacitet
Fragtprisen på ruten ligger nu på 1379 dollar per teu, men det afspejler ikke nødvendigvis efterspørgslen på det hårdt pressede marked, men snarere at rederierne har trukket for meget kapacitet ud, mener Andrew Traill.
"Det vil presse priserne yderligere i vejret. Altsammen fordi rederierne tilfældigvis har fjernet for meget kapacitet til at møde efterspørgslen. Efterspørgslen er imidlertid ikke særlig stor, så hvilke undskyldninger har rederierne for at ramme så forkert? Ellers er det blot et trick for at hæve raterne," siger Andrew Traill, som godt forstår, hvis afskiberne føler sig taget ved næsen.
Hård kritik af prishop fra rederier
European Shippers Council: Shipping companies artificially inflating freight prices