Her er sidste uges bedste overskrifter på ShippingWatch

I ugens løb lancerede tre kvinder et nyt netværk for kvinder i dansk shipping. Ugen har også budt på debat om begrænsning af motorkraften for skibe, mens Trafigura fortalte om baggrund for skibssalg til Frontline og Scorpio Tankers.
Foto: PR / WIS-Denmark
Foto: PR / WIS-Denmark

Nyt netværk skal samle kvinder i shipping

Et nyt netværk skal samle kvinder i dansk shipping og hjælpe dem med at dele erfaringer og støtte hinanden på tværs af virksomheder i den traditionelt mandsdominerede branche.

Netværket har fået navnet WIS-Denmark og holder i dag sit første arrangement i shippingklyngen i Hellerup, hvor Maria Pejter, head of human ressources hos Maersk, er hovedtaler.

Bag tiltaget står Claire-Celine Ancher Bausager, Nanna Marie Christiansen, begge bunker tradere hos Dan-Bunkering, og Neele Pawlowski, chartering manager hos Ultrabulk.

De har hver især savnet kvinder at spejle sig i på deres arbejdspladser.

Claire, Nanna og Neele vil samle kvinderne i dansk shipping

Danske Maritime vil have politikere til at tiltrække flere kvinder til shipping

Hård omgangstone og fordomme står i vejen for kvinder i den maritime industri 

 

Foto: PHIL NOBLE/REUTERS / X01988
Foto: PHIL NOBLE/REUTERS / X01988

Maersk vil sætte begrænsning på skibenes motorkraft

Verdens største containerederi Maersk støtter nu idéen om at indføre en begræsning for, hvor meget motorkraft det enkelte skib må benytte for at komme igennem vandet.

Bimco indsendte fredag sit bud på, hvordan shippingindustrien rent praktisk kan gennemføre en begræsning af, hvor meget power et skib må bruge, og dermed også en målestok for hvor effektivt det er, og hvor meget brændstof det bruger. Og i sidste ende hvor meget CO2, det slipper ud.

Klimakrav til skibsfarten kan sætte sikkerheden på spil

Danske Rederier: Klimaindsats skal ud over landets grænser

Maersk vil sætte begrænsning på skibenes motorkraft

IMO skal diskutere begrænsning af motorkraften

 

Foto: PR / Trafigura
Foto: PR / Trafigura

Historiske mængder olie fik Trafigura til at sælge sine skibe

Som aktionær i Frontline og Scorpio Tankers vil Trafigura kunne hente en hurtig gevinst i et marked, hvor åbningen af produktionen på kæmpefeltet Johan Sverdrup om få uger er med til at holde optimismen oppe blandt tankrederierne.

Ifølge Rasmus Bach Nielsen tror Trafigura lige nu mere på aktier end stål.

"Med de nuværende markedsbetingelser ser (Trafigura, red.) en væsentligt større værdi og mere indtjeningspotentiale i likvide tankaktier sammenlignet med at eje leasingforpligtelser på den lange bane," sagde han til ShippingWatch.

Historiske mængder olie og troen på gevinst fik Trafigura til at sælge sine skibe 

 

Foto: PR/Maersk Tankers
Foto: PR/Maersk Tankers

Biltyv fik adgang til bestyrelsesreferat fra Maersk Tankers

Ved et biltyveri i august sidste år kom en tyv i besiddelse af Maersk Tankers bestyrelsesreferat samt den jurdiske chefs bærbare arbejdscomputer. I værste fald kan oplysningerne misbruges til ulovlige formål, advarer rederiet, men understreger, at der ikke er fundet bevis på misbrug.

 

Læs også...

Det tidligere Grace 1 ligger side om side med iransk skib ud for Syrien 

Noble Chartering har stoppet samarbejde med dansk tørlastselskab 

Esvagt vil hente størstedelen af omsætningen fra vind i 2025 

Stolt-Nielsen kender endnu ikke regningen for eksplosion på skib 

BP udpeger ny direktør

Hafnia åbner bunkerkontor i Houston 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også