Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
Maersks klimavision for 2050 mødte ros fra politikere og ngo'er og skepsis fra konkurrenterne, EU-kommissær Margrethe Vestager sendte containerindustriens særregel i spil, mens flere rederier reagererede på den midlertidige handelsfred mellem USA og Kina.
A.P. Møller-Maersk forpligter sig til at reducere sin nettoudledning af CO2 til nul i 2050. En udmelding, som blev mødt med ros fra politikere, ngo'ere og flere internationale organisationer. Fra konkurrenter som MSC, Hapag-Lloyd og OOCL var der dog større skepsis.
EU's revision af særregel kan blive "ret vidtgående"
EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager mener, at containerrederiernes unikke mulighed for at indgå samarbejdsaftaler har fungeret godt. Men udfaldet af den revision, hun er i gang med lige nu, kan blive "ret vidtgående", fortalte hun i et interview med ShippingWatch.
Våbenhvile mellem USA og Kina forhindrer ikke konflikt
Den midlertidige handelsfred mellem USA og Kina har måske udskudt en åben konflikt, men ikke forhindret den, lød reaktionen blandt andet fra Maersk Line, mens shippingbanken Nordea langt fra er overbevist om effekten af den midlertidige aftale.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.