ShippingWatch

Maersk vil reducere udledningen af CO2 til nul inden 2050

Motorproducenter, værfter og teknologileverandører skal lave en plan om at bygge emissionsfrie skibe inden 2030 for at imødekomme Maersks mål om at være CO2-neutrale i 2050.

Foto: Maersk

Verdens største shippinggruppe, Maersk, forpligter sig til at reducere sin nettoudledning af CO2 til nul i 2050. Det skriver Financial Times.

Maersk sidder i dag næsten en femtedel af det globale containermarked, så forpligtelsen om at være CO2-neutrale i 2050 kræver, at hele værdikæden fra motorproducenter over værfter til teknologiproducenter får skabt CO2-neutrale skibe i 2030 for at nå det endelig mål.

"Vi bliver nødt til at stoppe forbruget af fossile brændstoffer. Vi bliver nødt til at finde en anden type brændstof eller en anden måde at drive forretning på. Dette er ikke bare en ny nedskæringsøvelse. Det er en øvelse, hvor vi som et selskab bliver nødt til at adskille os fra resten," siger Søren Toft, der er koncerndirektør, til Financial Times.

Selv om Maersks mål er langt ude i fremtiden, er det et af de mest ambitiøse blandt de globale industrikoncerner.

Maersk fokuserer ikke blot på at bruge en type teknologi som biobrændstof eller hydrogen, men forsøger i stedet at finde en ny bæredygtig løsning, da de fleste skibe har en levetid på mellem 20 og 25 år.

Hård kritik: IMO er for langsom på vigtig klimadagsorden

Ny analyse udpeger den bedste vej mod miljøvenlig shipping 

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs