Damco står til at blive lagt ind under Maersk Line i shippinggruppens omfattende transition, Maersk Line vil alligevel have scubbere, Jarlovs korte ministerperiode stjæler fokus fra shipping. Læs sidste uges bedste historier på ShippingWatch her.
Damco står til at blive lagt ind under Maersk Line
Når Maersk i næste uge offentliggør en markant ændring i den hidtidige opbygning, bliver det ifølge kilder Damco, der kan komme til at lade livet i shippinggruppens omfattende transition. Ifølge kilderne er det i alt fald Damcos status som selvstændig forretning og brand, der har været overskriften på arbejdet med at justere gruppen til de seneste måneder for at skabe et stærkere og mere strømlinet Maersk.
Udmeldingen i næste uge vil være den foreløbige kulmination på to års omkalfatring af den gamle shipping- og oliekoncern, og den ventes selvsagt med stor spænding af de ansatte og lederne. Indtil detaljerne i meddelelsen er kendt og offentliggjort i næste uge, er rejseaktiviteten på chefniveau på et minimum, som ShippingWatch kunne fortælle forleden.
Maersk Line vil alligevel gå i gang med at installere scrubbere på en del af flåden for at imødese de globale svovlkrav, selvom Maersk Oil Trading for under et år siden advarede offentligt mod teknologien. Maersk Line ønsker hverken at oplyse det præcise antal skibe, som skal have scrubbere installeret, men understreger, at det "begrænsede antal skibe" er en andel ud af rederiets egen flåde på omkring 750 skibe.
Jarlovs korte ministerperiode stjæler fokus fra shipping
Hvordan markerer du dig som søfartsminister, når din forgænger havde en passion for dansk shipping, og du i øvrigt kun har måneder tilbage som erhvervsminister inden næste valg? ShippingWatch interviewet i ugens løb Rasmus Jarlov.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.