Her er sidste uges bedste på ShippingWatch

Damco står til at blive lagt ind under Maersk Line i shippinggruppens omfattende transition, Maersk Line vil alligevel have scubbere, Jarlovs korte ministerperiode stjæler fokus fra shipping. Læs sidste uges bedste historier på ShippingWatch her.
Foto: /Ritzau Scanpix/Casper Holmenlund Christensen
Foto: /Ritzau Scanpix/Casper Holmenlund Christensen

Damco står til at blive lagt ind under Maersk Line

Når Maersk i næste uge offentliggør en markant ændring i den hidtidige opbygning, bliver det ifølge kilder Damco, der kan komme til at lade livet i shippinggruppens omfattende transition. Ifølge kilderne er det i alt fald Damcos status som selvstændig forretning og brand, der har været overskriften på arbejdet med at justere gruppen til de seneste måneder for at skabe et stærkere og mere strømlinet Maersk.

Udmeldingen i næste uge vil være den foreløbige kulmination på to års omkalfatring af den gamle shipping- og oliekoncern, og den ventes selvsagt med stor spænding af de ansatte og lederne. Indtil detaljerne i meddelelsen er kendt og offentliggjort i næste uge, er rejseaktiviteten på chefniveau på et minimum, som ShippingWatch kunne fortælle forleden.

Damco står til at blive lagt ind under Maersk Line

Maersk skruer tiden 20 år tilbage med Damco-beslutning

Maersk præsenterer organisationsændring næste uge

Sådan undgår Maersk dårlig bunkerolie

Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov
Foto: Ritzau Scanpix/Kasper Palsnov

Maersk Line vil alligevel have scrubbere

Maersk Line vil alligevel gå i gang med at installere scrubbere på en del af flåden for at imødese de globale svovlkrav, selvom Maersk Oil Trading for under et år siden advarede offentligt mod teknologien. Maersk Line ønsker hverken at oplyse det præcise antal skibe, som skal have scrubbere installeret, men understreger, at det "begrænsede antal skibe" er en andel ud af rederiets egen flåde på omkring 750 skibe.

Maersk Line vil alligevel have scrubbere

DFDS køber scrubbere til Middelhavs-flåde

Analytikere ser flere positive ting ved Star Bulks scrubber-sats

De miljøbevidste redere har også økonomien på deres side

Torsdag den 21. juni tog Rasmus Jarlov (K) officielt over som dansk erhvervsminister. Han afløste Brian Mikkelsen, der nu er adm. direktør for Dansk Erhverv. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Torsdag den 21. juni tog Rasmus Jarlov (K) officielt over som dansk erhvervsminister. Han afløste Brian Mikkelsen, der nu er adm. direktør for Dansk Erhverv. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Jarlovs korte ministerperiode stjæler fokus fra shipping

Hvordan markerer du dig som søfartsminister, når din forgænger havde en passion for dansk shipping, og du i øvrigt kun har måneder tilbage som erhvervsminister inden næste valg? ShippingWatch interviewet i ugens løb Rasmus Jarlov.

Jarlovs korte ministerperiode stjæler fokus fra shipping

Maritime virksomheder sukker efter udenlandsk arbejdskraft

Søfartens nye minister har aktier i Maersk

Uret tikker for ny minister: "Jeg når ikke at revolutionere erhvervspolitikken"

Fik du også læst

Tommy Thomsen ser lys fremtid for J. Lauritzen og DFDS

Indiske værfter kan misse deadline for skrotliste

MSC har lagt sine fem globale værdier frem

Mød VLCC-rederierne, der holder ordrebogen varm og køber gamle skibe

De miljøbevidste redere har også økonomien på deres side

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også