ShippingWatch

Jarlovs korte ministerperiode stjæler fokus fra shipping

Hvordan markerer du dig som søfartsminister, når din forgænger havde en passion for dansk shipping, og du i øvrigt kun har måneder tilbage som erhvervsminister inden næste valg? ShippingWatch lader Rasmus Jarlov svare på det spørgsmål.

Torsdag den 21. juni tog Rasmus Jarlov (K) officielt over som dansk erhvervsminister. Han afløste Brian Mikkelsen, der nu er adm. direktør for Dansk Erhverv. | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Ville man som ny erhvervsminister, der efterfølger en partifælle med et brændende hjerte for søfart, og som kun har måneder på posten inden et forestående valg, lægge shipping øverst på sin dagsorden?

"Næ," lyder svaret fra en række centrale aktører i dansk shipping, der så småt forbereder sig på den næste regeringsperiode efter Folketingsvalget, som senest skal afholdes til juni næste år, men hvor flere i branchen har "begyndelsen af 2019" som et godt bud.

Vi er på et godt spor med den strategi, vi har lavet og kan også se, at det har virket allerede med bortskaffelsen af registreringsafgiften. Det har medført, at der nærmest øjeblikkeligt var flere, der valgte at sejle under dansk flag.

Rasmus Jarlov (K), erhvervsminister

Derfor er det ikke så underligt, hvis Rasmus Jarlovs nuværende periode som erhvervsminister frem til valget i højere grad kommer til at handle om emner, der har bred folkelig appel, lyder vurderingen. Hvidvask-skandalen i Danske Bank er det bedste eksempel, og hertil kommer hans fokus på de små- og mellemstore virksomheder.

Og så er der det med, at Jarlovs forgænger nåede at sætte mange maritime initiativer i spil og ikke var bleg for åbent at kritisere Sydkorea for statsstøtte til værfts- og shippingindustrien. Derfor vil Jarlov på flere måder lægge sig i Brian Mikkelsens politiske fodspor, når det kommer til dansk søfart.

Det afspejler sig ikke mindst i den tur, den nye minister har været på i Singapore de seneste par dage, hvor shipping har været et af hovedtemaerne. Turen har været planlagt i månedsvis og var til at starte med faktisk tiltænkt netop forgængeren. Altså indtil Brian Mikkelsen så valgte at stoppe som minister tidligere på året for at tiltræde som topchef hos Dansk Erhverv.

Samtidig bliver Rasmus Jarlovs vigtigste dagsorden for søfartsområdet at videreføre den linje, som Brian Mikkelsen på vegne af regeringen præsenterede tidligere på året med vækstplanen for det blå erhvervsliv. Det fortæller ministeren i et interview med ShippingWatch.

"Der er mange initiativer, der skal gennemføres, og vækstplanen er udtryk for alle de bedste ideer, som den samlede branche og fagkundskab på shipping-området har kunnet komme frem til. Derfor er det en rigtig god strategi, som jeg vil koncentrere mig om at gennemføre," siger Rasmus Jarlov til ShippingWatch.

Afskaffet registreringsafgift har virkning

Planen med de 36 initiativer omfatter blandt andet en afskaffelse af registreringsafgiften på skibe og en udvidelse af DIS-ordningen.

Men selvom der altså allerede ligger en plan på den nye søfartministers bord, er der dog også arbejde tilbage i at udføre planen. Lovforslag skal igennem Folketinget, mens der skal arbejdes på bekendtgørelser og detaljer som, hvordan de forskellige tiltag skal finansieres.

"Så der er masser af arbejde i det endnu, og strategien er i sagens natur ikke udpenslet i detaljer, så der er en del udførsel, der skal laves," lyder det fra Rasmus Jarlov.

Er der nogen dagsorden eller spørgsmål for dansk shipping, du har særlig interesse i?

"Jeg har en stor interesse i at være med til at åbne nogle døre, og det er derfor, jeg er taget til Singapore for at udbygge de gode relationer, vi har. Jeg er meget optaget af, at vi bliver ved med at bevare gode konkurrencevilkår, så både danske og udenlandske rederier er interesserede i at sejle under dansk flag, og vi kan bevare den maritime klynge, som vi har i Danmark."

Skal der mere til?

"Generelt skal vi have forbedret rammevilkårerne, men jeg synes nu, at vi er på et godt spor med den strategi, vi har lavet og kan også se, at det har virket allerede med bortskaffelsen af registreringsafgiften. Det har medført, at der nærmest øjeblikkeligt var flere, der valgte at sejle under dansk flag," siger Rasmus Jarlov og fortsætter:

"Det virker, og jeg har snakket med rederier her i Singapore, som overvejer også at sejle under dansk flag, for der er lagt mærke til, at det er blevet billigere."

Udspil på vej om udenlandsk arbejdskraft

For nylig lagde regeringen, som Rasmus Jarlov nu er en del af, sit forslag på bordet til finansloven for 2019. Her var det blandt andet fremme, at regeringen vil præsentere et udspil om international rekruttering for at tiltrække veluddannet international arbejdskraft. 

Allerede i dag er der en mangel på kvalificeret arbejdskraft i den maritime sektor, slog både Danske Maritime og Danske Rederier fast ovenpå forslagene. Ifølge Danske Maritime betyder en mangel på arbejdskraft allerede i dag, at det er nødvendigt for flere virksomheder at udlicitere ordrer til udlandet.

"Det vil kun blive værre fremover. Tyskland er indstillet på at åbne for arbejdskraft fra udlandet, vi er nødt til at gå samme vej," sagde adm. direktør i Danske Maritime Jenny Braat til ShippingWatch.

Maritime virksomheder sukker efter udenlandsk arbejdskraft

Snart vil regeringen præsentere sit konkrete udspil til, hvordan adgangen til udenlandsk arbejdskraft kan blive bedre, lyder det fra Rasmus Jarlov. Han betegner det som "et ret offensivt udspil med en række forslag til, hvad vi mener, kan gøres."

Hvad kan man konkret gøre for shipping for at øge adgangen til arbejdskraft her?

"På det område er shipping nok ikke så meget anderledes end andre industrier. Der kommer et samlet udspil inden længe," lyder det fra ministeren.

Dansk optag skal øges

Mens den blå vækstplan indeholder visioner om at udvide DIS-ordningen og den dansk-flagede handelsflåde, så er der også et politisk ønske om at øge antallet af dansk arbejdskraft på skibene, slår Rasmus Jarlov fast. Det til trods for, at optaget på de maritime uddannelser herhjemme har set store fald i forhold til tidligere.

"Vi vil gerne have flere til at gå den vej," siger Rasmus Jarlov, der netop peger på et behov for større optag på uddannelserne.

"Nu er der skattefrihed, hvis man er hos danske rederier, så vi er gået så langt, som man kan med det, og så gælder det om at få nogle flere ind på uddannelserne og flere til at vælge den meget spændende og attraktive karrierevej.”

Hvordan vil I få flere ind på uddannelserne?

"Det har jeg ikke noget bud på endnu, men det er et område, som selvfølgelig også skal styrkes," siger ministeren.

Rasmus Jarlovs officielle program i Singapore, der udover søfart har haft fokus på fintech, sluttede i går tirsdag. Undervejs har ministeren blandt andet mødtes med landets transportminister og flere danske shippingvirksomheder i landet. Og der er generelt en god relation mellem de to store søfartsnationer, lyder vurderingen fra den nye minister.

"Samarbejdet kører rigtig fint, og vi har ikke nogen problemer i forhold til Singapore, så det er egentlig mest for at bekræfte de gode relationer, vi har, og få dem udbygget. Men det er et godt samarbejde, vi har, og det lyder som om, at begge parter er tilfredse."

Rasmus Jarlov har blandt andet en fortid hos medicinalselskabet Novo Nordisk. I sin politiske karriere har han udover posten som erhvervsminister blandt andet tidligere været forsvarsordfører, transportordfører og næstformand for den konservative folketingsgruppe.

Rasmus Jarlov er et ubeskrevet blad i dansk shipping

Rasmus Jarlov bliver ny minister for søfarten

Rederier ærgrer sig over Brian Mikkelsens afgang 

Mere fra ShippingWatch

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Maersk satte rekord, Norden fik underskud, men hævede resultatforventningerne, Dan-Bunkering udpegede ny topchef, Celsisus Shipping vil sælge ud af højt prissatte tørlastskibe, og den farverige erhvervsmand Thor Stadil risikerer at miste retten til at drive virksomhed i sag om konkurskarantæne.

Olieselskabernes fremgang breder sig kun langsomt til drilling

Olieselskaberne vejrer morgenluft med stigende oliepriser, men deres lyst til at investere er behersket. Derfor må den kriseramte drilling-sektor indstille sig på at vente på bedring i aktivitetetsniveauet, vurderer to aktieanalytikere over for ShippingWatch.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs