Her er sidste uges vigtigste historier på ShippingWatch
Maersk Line blev ufrivilligt draget ind i migrantkrisen, Hapag-Lloyd skar ned på både medarbejdere og forventninger, mens Monjasas finansdirektør forlod sin stilling.
Maersk Line kom ufrivilligt i centrum for de europæiske problemer med at håndtere bevægelsen af flygtninge og migranter, som forsøger at nå Europa via søvejen. Forrige fredag blev over 100 migranter reddet ombord på skibet Maersk Alexander. Migranterne blev først nægtet adgang til Italien, men kom siden sikkert i land.
Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd har måttet skære på både antallet medarbejdere og forventningerne til årsresultatet. Særligt nedjusteringen vækker bekymkring i containermarkedet, hvor flere analytikere nu forventer, at Maersk Line også må skrue ned for sine forventninger.
Monjasa-ejer lander stort overskud - men må sige farvel til finansdirektør igennem tre år
Det har været en god forretning for Anders Østergaard at være eneejer af den danske bunkerkoncern Monjasa i 2017. Til gengæld må han sige farvel til sin finansdirektør, som forlader stillingen efter godt tre år på posten.
Lodser har påpeget problemer med hviletid i årevis
Siden privatiseringen af markedet har lodserne kæmpet med for lidt hviletid. Sagsakterne viser, at der internt i Søfartsstyrelsen i årevis og helt frem til efteråret sidste år har hersket tvivl om, hvem der overhovedet har været tilsynsmyndighed med lodsers arbejdstid.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.