Her er sidste uges vigtigste artikler på ShippingWatch
![27 migranter har siden starten af august været ombord på skibet Maersk Etienne i Middelhavet. | Foto: Kai Von Kotze/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article12407141.ece/ALTERNATES/schema-16_9/etienne.jpg)
Løsning udebliver for migranter på Maersk-skib
ShippingWatch kunne i sidste uge fortælle, at Danmark er i dialog med Tunesien om de 27 strandede migranter, som siden starten af august har været ombord på Maersk Tankers-skibet Maersk Etienne.
En løsning blev dog fundet fredag.
Danmark forhandler med Tunesien om strandede migranter på Maersk-skib
Migrantkrise får skibe til at slå radioen fra og omlægge ruter ved Malta
Mette Frederiksen og EU-formand har diskuteret migrantkrise på Maersk-skib
Malta nægter ansvar for migranter på Maersk-skib: "Det sejler under dansk flag"
Politikere sår tvivl om endelig destination for Maersk-migranter
Støtteparti presser regeringen: Tag imod migranter fra Maersk Etienne
Topchefer hos Hafnia, Stena og Euronav sender støtteerklæringer til Maersk Tankers
EU-Kommissionen kan ikke hjælpe Maersk-skibMigranter på Maersk Etienne er blevet flyttet til ngo-skib
![Foto: Global Maritime Forum](https://photos.watchmedier.dk/6PVPwhTOiRjOj2tUJd_O1DPvwgZNTRpHackAWGnKoco/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12407391.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7ca4k82r5ps1abx1tkke.jpg)
Sohmen-Pao med indspark til shippings grønne omstilling
Hvis ammoniak skal hjælpe shippingindustrien med at skrue markant ned for sin forurening, kræver det ifølge BW Group-formand Andreas Sohmen-Pao en væsentlig højere CO2-afgift på de nuværende brændstoffer, end det hidtil har været fremme.
Sohmen-Pao peger på markant højere CO2-afgift for at bringe ammoniak i spil
Shipping leder efter sin Airbus i længe ventet opgør med CO2-kvoter
Jutta Paulus inden afstemning: CO2-kvoter kan rykkes med ét år
EU-Parlamentsudvalg kræver 60 pct CO2-reduktion i 2030
Stort mineselskab stiller krav til shipping i ny klimastrategi
![Foto: PR / United Heavy Lift / United Wind Logistics](https://photos.watchmedier.dk/lWzc_TUFL9R9lRcoBOo-r6Mo8BIgG8cDfaI1mu8p74w/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12407416.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fdoc7ca4mhuh70211swqglfb.jpg)
Lars Rolners rederi har vind i sejlene
Mens flere konkurrenter har brændt nallerne, oplever Lars Rolners United Heavy Lift medvind. 2020 har indtil videre budt på mange nyansættelser og skibe.
En af hemmelighederne er et hold af ingeniører, fortalte Rolner i denne uge til ShippingWatch.
Lars Rolners rederi rider på bølge med nyansættelser og skibe
![Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/k23_aFEDR9L4a2lF3hAr7ecRpLk0R7YKa4ASksSlev8/resize:fill:960:0:0/plain/https%3A%2F%2Fphotos.watchmedier.dk%2FImages%2Farticle12407421.ece%2FALTERNATES%2Fschema-16_9%2Fcontainer%25202.jpg)
Digitale løsninger i shipping tager form
ShippingWatch tog i denne uge pulsen på de to digitale selskaber Tradelens og Traxens, som begge vil digitalisere industrien med sine løsninger.
Traxens indgår partnerskab med Cosco – aftale med Maersk trækker ud
Tradelens er langt med at integrere Maersk-rivaler på platformen
Fik du læst:
Fødselsdagsfest skyld i skibskatastrofe ved Mauritius
Topchef om tidligere drilling-fusioner: "Den rene katastrofe"
Norske offshore-redere venter rekordoplag af skibe i 2020
Kreditorernes advokat fortsætter som kurator i Stadil-konkurser
Konkurrent går efter Damcos kunder i kølvandet på Maersks nye plan